Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Papež k novinářům: Žurnalistika se nesmí stát ničivou zbraní

Datum publikace23. 9. 2016, 15.15
TiskTisk

Nutnost ctít lidskou důstojnost se týká každé profese, o to více žurnalistiky, která má vliv na společnost jako málokteré povolání, zdůraznil papež František ve své promluvě určené právě novinářům. Audience se členy Rady italského národního svazu novinářů se konala ve čtvrtek 22. září ve Vatikánu.

Foto: Matt Zhang / CC BY-NC-ND

Novinář plní úlohu velkého významu a stejně tak i velké zodpovědnosti,' řekl papež přítomným žurnalistům hned v úvodu a doplnil: „V jistém smyslu píšete první náčrt dějin, když sestavujete zpravodajství a poskytujete lidem úvod k interpretaci událostí.

I přes to, že František uznal stále narůstající význam digitálních médií, k čemuž dochází na úkor tisku a televize, „novináři, když jsou profesionálové, zůstávají klíčovým pilířem a stěžejním prvkem pro vitalitu svobodné a pluralitní společnosti,' řekl posléze.

Pak přemýšlel o tom, co může novinář ve svém vykonávání profese dělat pro zlepšení společnosti. Vyzdvihl tři klíčové prvky: milovat pravdu, být profesionálem a respektovat lidskou důstojnost.

Milovat pravdu

Milovat pravdu neznamená pouze cosi tvrdit, ale žít v pravdě a dosvědčovat ji svou prací. Totiž žít a pracovat v souladu se slovy, která užíváme v novinovém článku nebo v televizní relaci. V této věci nejde o to, zda jsem či nejsem věřící. Jde o to, zda jsem či nejsem čestný ve vztahu k sobě i k ostatním. Vztah je jádrem každé komunikace. Tím více to platí pro toho, kdo má komunikaci za své řemeslo. A žádný vztah nemůže obstát a vytrvat, pokud se zakládá na nepoctivosti,“ vysvětlil František.

Uznal, že hledání pravdy je často obtížné, protože „v životě není všechno černé nebo bílé a tak i novinář musí umět rozlišovat mezi odstíny šedi v událostech, o kterých přináší zprávy.“ Zásadním úkolem novináře zůstává „dospět co nejblíže k pravdě událostí a nikdy neříkat či nepsat to, o čem ve svědomí ví, že tomu tak není,“ dodal papež.

Být profesionálem

Být profesionální znamená především (...) porozumět a přijmout v hlubokém smyslu slova za svůj smysl své práce. Odtud se odvíjí nezbytnost nepodřizovat svou profesi logice postranních zájmů, ať jsou ekonomického či politického rázu. Úkolem novináře, či troufnu si říci jeho povoláním, je tedy - s pozorností a péčí o hledání pravdy - podporovat růst sociální dimenze člověka a podílet se na budování skutečného občanství. V této široké perspektivě tedy profesionalita znamená nejen odpovídat na určité byť legitimní obavy, ale mít na zřeteli jeden z nosníků struktury demokratické společnosti,“ představil František další bod.

Ctít lidskou důstojnost

A konečně i úcta k lidské důstojnosti je zvláště v žurnalistice důležitá, protože „i za jednoduchou zprávou o události stojí životy osob,“ řekl papež.

Připomněl, jak často hovoří o pomluvách či klepech jako o „terorismu“, který zabíjí jazykem. Upozornil ale, že v rukou žurnalistů je díky dosahu jejich příspěvků mnohem mocnější zbraní.

Novinář musí vždy respektovat důstojnost člověka. Článek je zveřejněn dnes a zítra je nahrazen jiným, ale život neprávem pomluveného člověka může být zničen navždy,“ upozornil František a pokračoval: „Žurnalistika se nesmí stát ničivou zbraní namířenou proti lidem nebo celým národům. Nesmí rovněž sytit strach ze změn nebo fenoménů jako je migrace vynucená válkami či hladem.

Na závěr promluvy pak papež vyzval své posluchače k tomu, aby žurnalistika v jejich rukou byla konstruktivním nástrojem, podílela se na společném dobru a urychlovala procesy smíření, a naopak neživila strach ani roztržky: „Vy novináři můžete každý den všem připomínat, že neexistuje konflikt, který by ženy a muži dobré vůle nedokázali vyřešit.

(zdroj: Radio Vaticana)

Autor článku: Zuzana Lášková
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou