Jak vyučovat v současných podmínkách romské děti, které potřebují ve škole individuální přístup? O těchto otázkách diskutují v Ostravě pedagogové ze tří evropských zemí.
Ostrava: Dvoudenní seminář zaměřený na individuální přístup k dětem při vyučování připravila Církevní základní škola (CZŠ) Přemysla Pittra v Ostravě. Společně s pedagogy partnerských škol z Maďarska a Švédska řeší otázky, jak vzdělávat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V případě ostravské školy jde především o problematiku vyučování romských dětí.
'Setkání se zahraniční účastí je pokračováním projektu Evropské unie v rámci programu Sokrates. Naším cílem je hledat společné rysy romství a napomoci k nalezení té nejlepší cesty ke vzdělávání romských žáků,' uvedla ředitelka školy Soňa Tarhoviská.
Ředitelka dále upřesnila, že v současnosti převažuje trend, kdy jsou děti se speciálními vzdělávacími potřebami integrovány do běžných základních škol. Pedagogové se na semináři informují o možnosti individuálního přístupu k žákům v jejich zemích. Například ve Švédsku preferují ve školách vzdělávání romských žáků v mateřském jazyce a uvažuje se o zavedení individuálního přístupu k žákovi pro celé švédské školství. 'České poměry nám zatím nedovolují víc než věnovat individuální péči především handicapovaným dětem,' uvedla ředitelka Tarhoviská. Z diskusí pedagogů je patrné, že úspěch vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami vyžaduje specifický přístup učitele. Ideálem je pak zájem o výuku a školu nejen ze strany dětí, ale také jejich rodičů.
Setkání pokračuje ve čtvrtek 7.2., kdy škola seznámí přítomné pedagogy s průzkumem na téma 'Životní styl Romů'. Dříve než se účastníci semináře rozjedou do svých zemí, rozdělí si úkoly na další období. S výsledky své práce se podělí na příštím semináři ve Švédsku.
Učitelé CZŠ Přemysla Pittra se s kolegy z Maďarska a Švédska setkali již jednou v maďarském Guylaye, kde partnerská škola působí. Ve stejném složení se v rámci programu Sokrates vydají pedagogové také do švédského Helsinburgu.