Jednota křesťanů přebývá v modlitbě

Benedikt XVI. se včera (19. 1. 2011) při pravidelné generální audienci v Římě věnoval tématu Týdne modliteb za jednotu křesťanů (18. – 25. 1.).
Publikováno: 20. 1. 2011 11:45

Vatikán: V křesťanské komunitě "se společenství s Bohem, uskutečněné jako bratrské společenství, konkrétně projevuje v sociálním nasazení, v křesťanské lásce a spravedlnosti", jak řekl Benedikt XVI. na generální audienci ve středu 19. ledna 2011 v aule Pavla VI.

V katechezi se věnoval Týdnu modliteb za jednotu křesťanů, který se slaví ve dnech 18. – 25. ledna na téma: "Vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb a modlili se." (Sk 2, 42).  Papež připomněl čtyři charakteristiky první komunity věřících a doporučil je jako "vzor" a jako "normu pro současnou církev". Vysvětlil především, že "každé úsilí pro dosažení jednoty mezi všemi křesťany vede přes prohloubení věrnosti k depositum fidei, které nám předali apoštolové".

Upřesnil také, že "společenství s Bohem vytváří společenství mezi námi a nutně se projevuje konkrétním společenstvím, o kterém hovoří Skutky apoštolů, totiž sdílením".

Co se týče účasti na jediné oběti Kristově, papež vyjádřil "lítost nad tím, že není možné mít účast na téže eucharistické hostině" s jinými církvemi a křesťanskými konfesemi. Vyzval k ještě "velkorysejšímu úsilí všech o to, aby po odstranění překážek plného společenství nastal den, kdy bude možné sjednotit se kolem Pánova stolu, lámat společně eucharistický chléb a pít z téhož kalicha".

Připomněl také význam modlitby. Jednota podle něj "nemůže být pouhý produkt lidského konání", ale "především je dar Boží". Jednota "přebývá v modlitbě, protože jednotu zásadně 'nevytváříme' my, ale Bůh". Ekumenické snažení se proto musí "otevřít božskému působení" a "stát se každodenní prosbou o pomoc Boha", v jistotě, že "církev je jeho, a ne naše".

"Jako učedníci," zdůraznil Benedikt XVI., "máme společnou odpovědnost za svět, máme sloužit společně". Je tedy důležité, "abychom každý den rostli ve vzájemné lásce" a usilovali především "o překonání těch bariér, které ještě mezi křesťany existují".