Na Krétě skončil 26. června sněm, kterého se účastnilo deset pravoslavných církví. Událost připravovaná pět desítek let měla být prvním koncilem všech pravoslavných církví po tisíci letech.
Foto: Jeruzalémský patriarcha Teofil III., Beautiful Faces of Berlin, CC BY-NC-ND
„Napsali jsme stránku dějin,“ prohlásil ekumenický patriarcha Bartoloměj I. v závěru prací pravoslavného koncilu. Ve dnech 19. – 26. června se čelní představitelé deseti pravoslavných církví sešli na Krétě, aby zde diskutovali otázky spojené s církví, jejím posláním ve světě i dialogem s jinými církvemi. Přítomní se rozhodli svolávat koncil každých 7/10 let. Z celkových 14 autokefálních pravoslavných církví nakonec 4 odřekly účast (ruská, gruzínská, bulharská a antiošská).
Během sněmu byly publikovány důležité dokumenty na rozličná témata. Závěrečnými texty jsou pak encyklika a kratší poselství, které představuje některá hlavní témata.
Mezi mnoha otázkami řešenými na Krétě vystupuje otázka jednoty církve. „Hlavní prioritou svatého a velkého koncilu bylo vyhlášení jednoty pravoslavných církví,“ píše se v závěrečném poselství. „Pravoslavná církev vyjadřuje svou jednotu a katolicitu v koncilu. Její konciliarita formuje její organizaci a způsob rozhodování a určuje její osud. Autokefální pravoslavné církve nejsou federací církví, nýbrž jednou, svatou, katolickou a apoštolskou církví.“
Závěrečné poselství klade velký důraz na dialog s jinými křesťanskými církvemi. Ten je odůvodněn především vydáním „svědectví pravdě a apoštolské víře“, aby mohli ostatní křesťané poznat pravoslavnou tradici a víru. Dialog zároveň nikdy nesmí obsahovat kompromisy v otázkách víry.
V současné době dochází k „explozi fundamentalismu, kterou lze pozorovat v různých náboženských tradicích, je výrazem chorobné zbožnosti“, píše se dále v poselství. K vzájemné důvěře, míru a smíření významně přispívá „střízlivý mezináboženský dialog“.
„Olej náboženské zkušenosti musí být používán k léčení ran, nikoliv k zapalování ohně ozbrojených konfliktů,“ uvádějí církevní představitelé, kteří odsuzují současné zločiny, které se páchají v ozbrojených oblastech.
Účastníci koncilu také vyzývají politické představitele k ochraně křesťanů i všech lidí na Blízkém východě, „kteří mají nezcizitelné právo zůstat ve svých zemích jako občané se stejnými právy“. Vyzývají také k ukončení vojenského konfliktu a zajištění, aby se mohli uprchlíci vrátit do svých domovů.
„Obzvláště vyzýváme ty, kdo mají moc, ať jednali tak, aby mír a spravedlnost převládly v zemích původu uprchlíků. Naléháme na civilní autority, občany a pravoslavné křesťany v zemích, kam pronásledovaní utíkají, aby jim nadále poskytovali pomoc až na hranice nebo dokonce za hranici svých možností,“ píší náboženští představitelé.
Pravoslavná církev v poselství uvádí, že manželství je „láskyplným vztahem muže a ženy jakožto Velkého tajemství Krista a církve“. Rodina, která pramení z tohoto pojetí, je „jedinou garancí výchovy dětí, domácí církví“.
Církevní představitelé také podtrhují význam asketismu a sebezáporu v křesťanském životě.
Velký prostor je v koncilních dokumentech věnovaný otázkám ochrany životního prostředí. „Současná ekologická krize má zjevně duchovní a etické příčiny. Její kořeny jsou spojeny s chtivostí, lakomstvím a egoismem, který vedl k nerozvážnému využívání přírodních zdrojů, plněním atmosféry škodlivým znečištěním a ke klimatickým změnám,“ píše se v závěrečném poselství.
Křesťanský postoj vyžaduje pokání, asketismus mysli, který je protilékem na přílišný konzum, a vědomí, že člověk není majitelem stvoření, nýbrž jeho správcem. I příští generace mají právo na zdroje, které dal Bůh lidem.
S tím úzce souvisí otázka ekonomie, která nesmí být nezávislá na základních potřebách lidí a jejich nasměrování k věčnosti. „Pokrok lidstva není spojen pouze s rostoucím životním standardem nebo ekonomickým rozvojem na úkor duchovních hodnot,“ čteme v dokumentu.
Pravoslavná církev nezaujímá stanoviska k vědeckým otázkám. Věda však podle ní nedokáže odpovědět na hlubší otázky po hledání smyslu života a světa. V této perspektivě církev „podporuje bioetiku založenou na křesťanské etice a patristickém učení“. Ačkoliv respektuje svobodu vědeckého bádání, klade důraz na důstojnost člověka a jeho božské určení a varuje před nebezpečími, která mohou přinést jisté vědecké pokroky.
„Pravoslavná církev se neangažuje v politice. Její hlas zůstává odlišný, ale také prorocký, jako zásah ve prospěch dobra člověka. Lidská práva jsou v současnosti středem politiky jako odpověď na společenské a politické krize a otřesy a ve snaze chránit člověka před svévolnou mocí státu“ píší také pravoslavní představitelé. V tomto smyslu také vyzdvihují důležitost svobody náboženství, svědomí a kultu.
(zdroj: Vatican Insider, L´Osservatore Romano, Radio Vaticana)