Mnichov (D)/KAP: Od nových 'misijních aktivit' příznivců francouzského arcibiskupa Marcela Lefebvra v Německu se nedávno distancovalo vedení bavorské diecéze Würzburg. Již předtím tak učinili představitelé pasovské diecéze, kteří v listopadu minulého roku varovali před jejich 'pochybnými metodami'. Würzburgský biskup Paul-Werner Scheele vytkl členům a příznivcům kněžského Bratrstva sv. Pia X., že se neprávem označují za římské katolíky. Všichni katolíci diecéze byli biskupem 'naléhavě požádáni a vážně napomenuti, aby zachovali jednotu církve'. Nemají podporovat Bratrstvo sv. Pia X., ani se nemají účastnit jejich bohoslužeb, aby nepřispívali k dalšímu štěpení.
Podnětem pro výzvu biskupa Scheeleho bylo dokončení společenského střediska lefebvristů v Kleinwallstadtu. Stejně jako vedení pasovské diecéze poukazuje i würzburgský biskup na fakt, že arcibiskup Lefebvre se svými nedovolenými biskupskými svěceními z 30.6.1988 sám vyloučil z církve. Jím vysvěcení biskupové jsou rovněž exkomunikováni. Katolíci, kteří by Lefebvra a jeho postoje 'vědomě a veřejně' následovali, by se svým jednáním 'sami vzdálili a vyloučili ze společenství Římskokatolické církve'.
Biskup Scheele ve svém stanovisku zdůrazňuje, že arcibiskupu Lefebvrovi (+ 1991) a jeho příznivcům nešlo jen o zachování tridentského obřadu slavení mše. Spíše viděli v cestě II. vatikánského koncilu 'odpad od pravé katolické tradice'. Lefebvrovi následovníci považují katolickou tradici nesprávně jako ustrnulou a v sobě uzavřenou soustavu. 'Co tradicionalisté označují za nezměněnou a nezměnitelnou katolickou tradici, je pouze určitý pohled na církev a forma církve, která vznikla v 19. století jako odmítání tehdejšího duchovního a politického vývoje.'
Podle biskupa Scheeleho má však být křesťanská víra vždy přinášena do současnosti, a proto má také hledat odpovědi na aktuální otázky a problémy. Únik do již neexistujícího minulého, zdánlivě lepšího světa, nemá nic společného s živou a skutečnou tradicí.