Vnímáme v politice přítomnost křesťanů?

Dne 12. 5. 2010 od 10.00 hodin se koná kulatý stůl věnovaný otázce angažování křesťanů v politice, který pořádá Tiskové středisko České biskupské konference pro novináře a ostatní zájemce o dané téma. Jako hosté se svými příspěvky vystoupí badatelka Stanislava Vodičková z Ústavu pro studium totalitních režimů, pedagog Vysoké školy CEVRO Institut Jakub Kříž, doktorand Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg Vojtěch Belling a ředitel JABOKu (Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická) Michael Martinek.
Publikováno: 6. 5. 2010 13:00

Ve dnech 28. a 29. května 2010 budou mít občané České republiky možnost zvolit si své zástupce do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. V této souvislosti si můžeme klást některé otázky: Vnímáme v politice přítomnost křesťanů? Jaké má být angažování křesťana v politice? Co k tomu říká sociální nauka církve? Zamýšlet se nad nimi budou hosté kulatého stolu.

Ředitel JABOKu (Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická)Michael Martinek uvede základní teze sociální nauky církve týkající se účasti křesťana na politickém dění ve společnosti, v níž žije. Pedagog Vysoké školy CEVRO Institut Jakub Kříž se ve svém příspěvku „Křesťan a politika – možnosti ovlivnění života společnosti“ bude zabývat konkrétními postoji křesťana. Doktorand Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg Vojtěch Belling bude hovořit na téma „Trendy v EU vzhledem ke křesťanským hodnotám“. Mediálnímu marketingu stran se bude ve svém příspěvku věnovat badatelka Stanislava Vodičková z Ústavu studia totalitních režimu a autorka životopisu Josefa kardinála Berana Uzavírám vás do svého srdce.

Místo konání: zasedací místnost České biskupské konference, Praha 6, Thákurova 3, druhé poschodí.

Prosíme o potvrzení účasti do 11. května 2010 na sargankova@cirkev.cz, případně tel. 220 181 436.

 

Z Kompendia sociální nauky církve (Karmelitánské nakladatelství, 2008):

Každý člověk, jedinečný a neopakovatelný ve své individualitě, je bytostí otevřenou vztahům s ostatními ve společnosti. (…) Společné dobro, které lidé hledají a dosahují tím, že utvářejí společenskou komunitu, představuje záruku dobra osob, rodin i společnosti. (…) Společenské soužití často určuje kvalitu života a tím i podmínky, v nichž každý muž a každá žena vnímá sebe sama a rozhoduje o sobě a o svém povolání. Právě proto církev není lhostejná vůči všemu tomu, co se v lidské společnosti rozhoduje, produkuje, prožívá, vůči mravní úrovni společenského života, která má být opravdu lidská a zlidšťující. Společnost a spolu s ní politika, ekonomie, práce, právo, kultura nepředstavují čistě sekulární a světskou oblast, která by ležela na okraji nebo mimo poselství spásy a spásonosné dění. (61)

Nelze rozvíjet důstojnost lidské osoby a nepečovat přitom o rodinu, skupiny, asociace, místní spolky, zkrátka o formy ekonomického, společenského, kulturního, sportovního, rekreačního, profesionálního, politického sdružování. Tato sdružení lidé vytvářejí spontánně a ona zase umožňují skutečný růst společnosti. (185)

Charakteristickým důsledkem subsidiarity je participace (spoluúčast), která je podstatná v celé řadě aktivit, jejichž prostřednictvím občan jako jednotlivec nebo ve sdružení s jinými, přímo nebo skrze své zástupce přispívá ke kulturnímu, ekonomickému, společenskému a politickému životu občanské společnosti, k níž patří. Participace je povinností, kterou mají všichni vykonávat vědomě, odpovědně a s ohledem na společné dobro. (…) V tomto smyslu je třeba věnovat zvýšenou pozornost všem druhům jednání, které vedou občana k nedostatečným či nesprávným formám participace a k rozšířenému nezájmu o všechno, co se týká života společnosti a politiky. Jako příklad lze uvést snahy občanů „zjednat si“ pro sebe výhodnější podmínky u institucí takovým způsobem, jako kdyby tyto instituce měly sloužit jejich egoistickým zájmům. Nebo zvyk, že občané omezují svou participaci na volební akt a někdy se dokonce vyhýbají i jemu. (191)

Související články

Další aktuality

Biskup Bergoglio a eucharistický zázrak v Buenos Aires

Papež František ještě jako buenosaireský biskup schválil vědecké přešetření domnělého eucharistického zázraku, k němuž došlo v letech 1992-1996 a který bývá označován za „eucharistický zázrak z Buenos Aires“. Již jako kardinál pak vícekrát navštívil kostel Nejsvětější Panny Marie v centru argentinského hlavního města, který uchovává znamení tohoto divu, a vedl tam eucharistickou adoraci.
03.08.2020

Papež: Soucit je důvěra v prozřetelnou Otcovu lásku

Před dnešním polednem dorazila na Svatopetrské náměstí asi tisícovka lidí, aby si vyslechla pravidelnou promluvu Petrova nástupce, pomodlila se spolu s ním a dostala apoštolské požehnání. Papež František komentoval evangelium (Mt 14,13-21), které bylo čteno při mši svaté tuto, v pořadí již 18. neděli liturgického mezidobí, a podává Ježíšovo zázračné rozmnožení chlebů a ryb.
02.08.2020

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti - 18. neděle v mezidobí

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti na 18. neděle v mezidobí má název S ním to dáš.
01.08.2020

Zamyšlení Vlastimila Kročila, biskupa českobudějovického, o kněžství

„Kněžství tak pro křesťana není pouhý úřad nebo funkce, ale jde o podstatu, bytostně přítomnou v duši člověka. Obvykle se tato skutečnost vyjadřuje slovy nezrušitelné znamení, které je do duše vtisknuto přijetím svátosti," uvádí českobudějovický biskup Vlastimil Kročil ve svém zamyšlení nad významem svátosti řádu církve (jáhenství, kněžství a biskupství) v souvislosti s blížící se liturgickou památkou sv. Jana Marie Vianney, svatého faráře arského, kterou si budeme připomínat 4. srpna.
31.07.2020

V Santiagu de Compostela se v srpnu 2021 uskuteční Evropská pouť mladých

V srpnu příštího roku se v Santiagu de Compostela uskuteční Evropská pouť mladých (PEJ21) s mottem „Mladíku vstaň a buď svědkem. Apoštol sv. Jakub Tě čeká." Logo, plakát a hymnu pětidenní poutě, která začne 4. srpna 2021 představili organizátoři přímo na světoznámém poutním místě, kde leží ostatky sv. Jakuba, v sobotu 25. července.
30.07.2020