První letošní číslo revue Salve nese titul Přátelství. V době rozvoje virtuálních sociálních sítí rozšiřujících možnosti 'přátelských' vztahů je třeba se nad tímto tématem hlouběji zastavit. Cenným vodítkem nám při tom může být právě tisíciletá křesťanská tradice reflexe přátelství, kterou Salve nastiňuje.
Praha: V úvodní studii německého teologa Thomase Södinga Přátelství s Ježíšem se téma otevírá novozákonním úhlem pohledu, který bude pochopitelně pro křesťanskou reflexi zásadní.
V následující studii karmelitána Jana Poříze se v čase posouváme ke klíčové postavě křesťanského starověku, svatému Augustinovi, který ve svých biografických Vyznáních a dopisech zanechal mimořádné osobní svědectví o prožívání přátelství – od antického ideálu ztělesněného Ciceronem po křesťanskou lásku, ale ovšem také přes složité vztahy k ženám a vlastní matce.
Období středověku je v čísle zastoupeno sondou do klasického mnišského prostředí 12. století, a to ve studii Alexia Vandrovce OSB Duchovní přátelství u sv. Aelreda z Rievaulx a mnišská tradice, která ukazuje, jaké místo mělo přátelství v mnišských komunitách, a obsahuje také obsáhlé ukázky z díla sv. Aelreda z Rievaulx nazvaného O duchovním přátelství.
Teologické a filozofické aspekty přátelství rozebírá francouzský dominikán Jean-Marie Gueullette OP v článku, který se jmenuje Přátelství u sv. Tomáše Akvinského.
Raně novověké prožívání přátelství s Bohem v životě a díle sv. Terezie od Ježíše podrobně přibližuje karmelitán Jesús Castellano Cervera ve studii Křesťanská modlitba – přátelství s Bohem. Současný pohled na přátelství, ale i jeho úskalí a nebezpečí jeho přílišného 'zduchovňování' nabízí rozhovor s polským trapistou Michałem Ziołem nazvaný výmluvně Nerezignujme příliš snadno na přátelství.
Výtvarný doprovod čísla tentokrát tvoří uměleckého fotografie tance Petra Neuberta, které ukazují tvořivou sílu dynamického spojení lidí při společném díle, tanci, který se právě proto může stát vhodnou metaforou přátelství.
Norbert Schmidt, Salve