Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova

V pátek 11. 6. 2010 po druhé neděli po slavnosti Seslání Ducha Svatého slaví církev slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova. Přinášíme zamyšlení P. Miloslava Fialy, kněze pražské arcidiecéze.
Publikováno: 7. 6. 2010 12:00

Pro porozumění smyslu této úcty vyjděme z našeho lidského srdce, které se obecně považuje za jakýsi střed a vrchol lidského ducha, a je tedy schopno nejen poznávat hodnoty, věci a druhé lidi, ale i milovat a věřit. V tomto směru je charakteristický výrok biskupa Augustina: "Nepokojné je naše srdce, dokud nespočine v tobě, Bože."  Písmo vypráví o Ježíši z Nazareta, který měl srdce pro všechny, kdo se namáhají a jsou obtíženi. Jako takový zbořil zeď, která dělila Židy a pohany, otroky a pány, muže a ženy. Spojil, co bylo předtím oddělené, svým utrpením, smrtí a zmrtvýchvstáním odstranil překážky mezi všemohoucím Bohem a slabým člověkem, ale i mezi lidmi všech ras a pokolení, kteří jsou tak často rozděleni, nerozumí si a dokonce proti sobě i bojují. Podle evangelisty Matouše (11,28) Ježíš každého zve: "Pojďte ke mně všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím." V něm se tak naplnilo slovo starozákonního proroka Ezechiela (11,19): "Dám jim jedno srdce a vložím do jejich nitra nového ducha, odstraním z jejich nitra srdce kamenné a dám jim srdce z masa." Pro věřící se tak Ježíšovo milující srdce stává znamením nového způsobu života provázeného láskou a oddaností, a dokonce schopností nasadit se pro druhé až na smrt. Víra umožňuje otevření vlastního srdce pro přijetí Boží milosti, a křesťan pak dokáže v důsledku toho překonat nejrůznější rozdělení, kterými trpí současný svět; takto naplněná a prožívaná víra má tedy sjednocující účinek. Filozof Blaise Pascal napsal: "Je to srdce, které pociťuje Boha, a ne rozum. Hle tedy, co je víra: Bůh pociťovaný srdcem, nikoli rozumem."

2. Vatikánský koncil v pastorální konstituci o církvi v dnešním světě uvádí: "(Ježíš) se svým vtělením… spojil s každým člověkem. Lidskýma rukama pracoval, lidskou myslí přemýšlel, lidskou vůli jednal, lidským srdcem miloval." (GS 22) Koncil tak jen potvrdil úctu prokazovanou Ježíšovu boholidskému srdci od křesťanského starověku, jak to dokazují jednání tehdejších koncilů a jak o tom uvažoval Origenes, Augustin nebo Maxim Vyznavač a středověcí církevní učitelé Tomáš Akvinský a Bonaventura. Ke stejným závěrům dochází současná christologie, která se navíc opírá o potvrzení papežskou autoritou. Mezi velké šiřitele této úcty patřil např. Jan Eudes (1601-1680) a Markéta Marie Alacoque (1648-1690), a v poslední době ji výslovně potvrdil papež Pius XII. v encyklice Haurietis aquas (1956). Učení církve se opírá o synoptická evangelia (Mt 27,51; Mk 15,38; Lk 23,45), která uvádějí, že v hodině Ježíšovy smrti došlo k roztržení chrámové opony. Janova zpráva mluví o probodení Ježíšova boku (19,33-37), kdy vyšla kromě krve i voda. Ta se stala symbolem daru Ducha Svatého, tedy dokonalého otevření Božího srdce na důkaz, že se bezezbytku daruje v plnosti lásky a oběti člověku. Jan Chrysostomos to ve svých křestních katechezích komentuje: "Tento voják mu tedy probodl bok, pobořil tak zeď svatého chrámu, a já jsem tak nalezl poklad a obdržel nesmírné bohatství." Spiritualita křesťanského východu i západu je silně ovlivněna a obohacena hlubokým vztahem úcty k Ježíšovu srdci a jejími důsledky, a ztotožňuje se tak s výzvou apoštola Pavla (Fil 2,5): "Mějte v sobě to smýšlení, jaké měl Kristus Ježíš!"

P. Miloslav Fiala

Související články

Další aktuality

Modlitba a mše za oběti střelby v Ostravě

ČBK vyzývá k modlitbám za oběti tragické události z dnešního rána ve Fakultní nemocnici v Ostravě a jejich rodiny.
10.12.2019

Nikdo nesmí na ulici umrznout. V Praze byla otevřena nová noclehárna pro lidi bez domova.

V Praze žijí bez domova čtyři tisíce lidí. Přespávají na ubytovnách, na gauči u přátel, ale také venku v parcích a opuštěných objektech. Když se ochladí, vyhledávají noclehárny. Jejich kapacita ale v zimních měsících nestačí. Aby lidé venku neumrzli, otevřela na začátku prosince Arcidiecézní charita Praha spolu s Armádou spásy krizovou noclehárnu v Praze-Michli. Bude fungovat až do konce března.
10.12.2019

Justitia et Pax Europa: Domorodé národy jsou živou výzvou k naději

Prohlášení Justitia et Pax Europa (Spravedlnost a mír) u příležitosti Dne lidských práv, 10. prosince 2019. Text přinášíme v plném překladu.
10.12.2019

Naléhavý úmysl Apoštolátu modlitby papeže Františka na měsíc prosinec 2019

Modleme se za to, abychom lépe chápali odezvu mladých lidí na podněty, které církev před ně klade.
10.12.2019

Papež jmenoval kardinála Tagleho prefektem Kongregace pro evangelizaci národů

Tiskové středisko Svatého stolce včera oznámilo jmenování nového prefekta Kongregace pro evangelizaci národů, latinsky tradičně nazývané propaganda fide, jakož i výměny velmistra rytířského řádu strážců svatého hrobu jeruzalémského.
09.12.2019