Svatá Anežka Česká a Řád svaté Kláry

Dne 13. 11. slaví církev památku sv. Anežky České, panny. V souvislosti s blížícím se 800. výročím jejího narození v příštím roce přinášíme zamyšlení sestry M. Benedicty Liškové z kláštera klarisek v Brně-Soběšicích.
Publikováno: 9. 11. 2010 14:15

V lednu roku 1211, snad kolem svátku sv. Anežky Římské, se na Pražském hradě narodila sv. Anežka, nejmladší dcera Přemysla Otakara I. a jeho druhé ženy Konstancie. Jen o několik týdnů později, v noci po Květné neděli, utíká v Assisi z domova osmnáctiletá Klára Favarone di Offreduccio, aby s pomocí sv. Františka začala život následování Krista v radikální chudobě a založila ženskou větev františkánského řádu. Nikdo ještě nemůže tušit, že obě ženy jednou spojí společný ideál a způsob života i hluboké osobní přátelství a že za osm set let budou společně slavit jubileum. Cesta k tomu bude pro Anežku dlouhá a složitá.

Otcova sňatková politika vede Anežku nejdříve do ciziny. Její výchova je svěřena předním klášterům. Tak už od dětství poznává duchovní život i proměnlivý svět politiky. Zasnoubení a jejich náhlý konec, mocenský boj a pomsta za uraženou čest patří k jejím zkušenostem z dětství. V cizině se ale také poprvé setkává s bratry sv. Františka a po svém návratu je zve do Prahy.

Podle vzoru své sestřenice Alžběty Uherské zakládá v Praze první špitál s bratrstvem, které se stará o chudé a nemocné. Aby "pražské Assisi" bylo úplné, povolává i sestry Klářina řádu a staví pro ně první zaalpský klášter. Sama nakonec říká své definitivní ne sňatku s císařem i politické kariéře a vstupuje do svého kláštera.

Z ústraní ale nepřestává sledovat osudy svého rodu a doprovázet jej modlitbou, radou i konkrétními intervencemi ve prospěch pokoje a smíření. Anežka a Klára tedy žijí stejný ideál přes hranici kultur. V Assisi se už měšťanstvo bouřlivě hlásí o svůj mocenský podíl. V Čechách vládne přemyslovský absolutismus. A Anežka uskutečňuje františkánský ideál s velkorysostí královské dcery. Snad nic nevyjadřuje rozdíl mezi ní a Klárou viditelněji než nouzově, neodborně dostavěný klášteřík San Damiano na jedné, a burgundská gotika Anežského kláštera na druhé straně.

Ideál evangelijní nezajištěnosti je však na obou místech stejně radikální. Systematicky, krok za krokem, oprošťuje Anežka svůj klášter od všech fundací a odděluje jej od špitálu, organizuje proměnu špitálního bratrstva v Řád křížovníků s červenou hvězdou, až nakonec zůstává Anežský klášter stejně chudý a bezbranný jako San Damiano. Anežčina důslednost nemůže nepřipomenout Klářin celoživotní boj o privilegium chudoby.

V Anežce Přemyslovně získává Klára významnou spojenkyni. Její společenství totiž ještě nemá řeholi – alespoň ne takovou, která by dokázala vystihnout její charisma. Anežka je první ženou, která se pokusí napsat řeholi pro svůj řád a poslat ji papeži ke schválení. Řehoř  IX. příkře odmítá a odkazuje ji na konstituce, které pro Kláru kdysi napsal on sám. Klára reaguje dopisem plným útěchy a povzbuzení. Ani ona se nevzdává a o patnáct let později, dva dny před smrtí, získává papežské potvrzení pro svou vlastní řeholi.

Po bitvě na Moravském poli v roce 1278 procházejí České země velmi těžkým obdobím. Sestry v Anežském klášteře cítí plný dopad své nezajištěnosti. Přesto se klášterní fortna snaží mírnit aspoň nejhorší bídu. Anežka se tak znovu vrací k charitativní službě svého mládí. V zemi bez vládce se stává posledním symbolem státnosti, hvězdičkou naděje na lepší časy. Opředena legendami si uchovává tuto roli v celých dalších dějinách, až po sametovou revoluci spojenou s jejím svatořečením.

Byl pádem komunismu splněn Anežčin dějinný úkol?  Dvacet let svobody přineslo spíše vystřízlivění. Politická scéna připomíná i dnes kolbiště moci. Člověk bývá i dnes degradován na šachovou figurku politických tahů. Svoboda podnikání nepřinesla blahobyt pro všechny, ale prohloubila sociální rozdíly. Z tržních mechanismů nelze logicky vyvodit lidskou důstojnost. Anežčina doba jako by se vracela, jen v jiných kulisách.

Ale také ideál sv. Kláry a sv. Anežky Přemyslovny žije. V jubilejním roce si jejich řád připomíná narození své "starší sestry", jak se Anežka nechávala oslovovat, aby nemusela užívat titul abatyše. Životem v maximální prostotě, v modlitbě, ve společenství stejných spolusester se snaží ukazovat, kde jsou pravé hodnoty: svědčit o tom, že následování Krista, který, ač bohatý, se pro nás stal chudým, relativizuje všechny společenské rozdíly. Je třeba dosvědčovat, že důstojnost člověka nespočívá v tom, co má a jaký podává výkon, ale v tom, čím je před Bohem.

Proroctví probošta Jana Papouška o pokojných a šťastných časech je vázáno na nalezení Anežčina těla. To se navzdory všemu úsilí dodnes nepodařilo. Možná ale, že i tohle patří k Anežčinu poselství tak jako to, že za svého života odešla z veřejného života do kláštera a že její sestry dodnes žijí ve skrytosti klauzury. Aureola tajemství provokuje dnes snad ještě víc než kdykoli jindy. Možná, že Anežka Přemyslovna ani dnes nestojí o naše pocty, ale raději zůstává tajemstvím, které nás nutí zastavit se a začít přemýšlet.

 

sestra M. Benedicta Lišková

klášter klarisek v Brně-Soběšicích

 

Foto převzato 

Soubory ke stažení

Související články

Další aktuality

Papež František: Přijmout Boží slovo znamená přijmout Krista

Na Svatopetrském náměstí se před polednem sešlo několik stovek lidí, aby si vyslechli pravidelnou papežovu promluvu před mariánskou modlitbou Anděl Páně. Během pravidelné nedělní promluvy se papež František zamýšlel nad dnešním evangelijním úryvkem - Podobenstvím o rozsévači. Vysvětlil, proč jej vnímá jako "matku"všech podobenství a co pro nás symbolizuje v dnešní době.
12.07.2020

Videokázání (nejen) pro děti - 15. neděle v mezidobí

Videokázání P. Romana Vlka (nejen) pro děti na 13. neděli v mezidobí.
11.07.2020

Střední odborná škola sociální u Matky Boží Jihlava hledá učitele/ku

Střední odborná škola sociální u Matky Boží Jihlava hledá od 1. 9. 2020 učitele/učitelku hudební výchovy. Informace na telefonním čísle: 567 213 915 nebo 608 974 737, více na https://web.sosmb.cz.
10.07.2020

Zveme na konferenci představující dotační možnosti nového programového období EU

Česká biskupská konference pořádá konferenci "Příležitosti nového programového období Evropské unie 2021 – 2027 pro církevní organizace". Akce se koná 19. listopadu 2020 od 9.30 hodin do 16:30 hodin v Arcibiskupském paláci v Praze.
10.07.2020

Benedikt XVI. napsal list k pohřbu svého bratra Georga

Emeritní papež Benedikt XVI. sledoval pohřeb svého bratra Georga Ratzingera, zesnulého 1. července, v přímém přenosu z Vatikánu. Zůstal tak v duchovním spojení s komunitou v řezenském dómu, zdůraznil biskup Rudolf Voderholzer při zahájení rekviem. Na pohřebních obřadech, které začaly ve středu 8.7.2020 v 10 hodin v řezenském dómu, zastupoval emertiního papeže jeho osobní sekretář, arcibiskup Georg Gänswain, který také přednesl pohřební řeč napsanou Benediktem XVI. a adresovanou řezenskému biskupovi. Přinášíme ji v plném znění:
09.07.2020