Tiskové středisko Apoštolského stolce dnes (24. 11. 2010) vydalo prohlášení k biskupskému svěcení v Chengde (provincie Hebei, kontinentální Čína).
Vatikán: Byly ověřeny informace týkající se biskupského svěcení P. Josefa Gua Jincaie, ke kterému došlo v sobotu 20. listopadu 2010, a nyní je možné uvést následující upřesnění:
1. Svatý otec přijal zprávu s hlubokou lítostí, protože biskupské svěcení bylo uděleno bez apoštolského pověření a představuje proto bolestnou ránu církevnímu společenství a vážné porušení katolické disciplíny (srov. List Benedikta XVI. církvi v Číně, čl. 9 v ACTA ČBK 3, 2008, str. 28)
2. Je známo, že v posledních dnech byli někteří biskupové podrobeni nátlaku a omezování svobody pohybu s cílem, aby byli nuceni zúčastnit se biskupského svěcení a podílet se na něm. Takový nátlak představitelů vlády a čínských bezpečnostních složek je vážným porušením svobody vyznání a svědomí. Apoštolský stolec si vyhrazuje právo pečlivě vyhodnotit to, co se stalo, mimo jiné i z hlediska platnosti a kanonického postavení biskupů, kterých se to týká.
3. V každém případě to bolestně dopadá především na P. Josefa Gua Jincaie, protože takovým biskupským svěcením se ocitl ve vážných podmínkách církevního práva církve v Číně a univerzální církve a vystavil se tak sankcím uvedeným v kánonu 1382 Kodexu kanonického práva.
4. Takové svěcení nejen neprospívá katolíkům v Chengde, ale staví je to do velmi citlivých a těžkých okolností i z hlediska kanonického práva, ponižuje je, protože čínští veřejní činitelé jim chtějí vnutit pastýře, který není v plném společenství se Svatým otcem ani s ostatními biskupy celého světa.
5. Apopštolský stolec během uplynulého roku vícekrát jasně informoval čínské veřejné činitele o svém nesouhlasu s biskupským svěcením P. Josefa Gua Jincaie. Přesto se tito činitelé rozhodli pokračovat samostatně na úkor ovzduší úcty, obtížně budovaném s Apopštolským stolcem a katolickou církví během posledních biskupských svěcení. Nárok stavět se nad biskupy a řídit život církevního společenství neodpovídá katolické nauce, zraňuje Svatého otce, církev v Číně i univerzální církev, a dále komplikuje již existující pastorační obtíže.
6. Papež Benedikt XVI. v již zmiňovaném Listě z roku 2007 vyjádřil připravenost Apoštolského stolce k ohleduplnému a konstruktivnímu dialogu s představiteli Čínské lidové republiky s cílem překonat obtíže a normalizovat vztahy (čl. 4). Při opětovném ujištění této připravenosti Svatý stolec s lítostí konstatuje, že vedení Čínského národního katolického sdružení pod vlivem pana Liu Bainiana zaujímá stanoviska, která vážně poškozují katolickou církev a jsou na překážku uvedenému dialogu.
7. Katolíci na celém světě velmi pozorně sledují pohnutou cestu církve v Číně: duchovní solidarita, kterou provázejí osud čínských bratří a sester, se stává naléhavou modlitbou k Pánu dějin, aby jim byl nablízku, aby zvyšoval jejich naději a sílu a v okamžicích zkoušky je obdařil útěchou.
24. listopadu 2010