Duchovní příprava na Světové dny mládeže

06. 12. 2010 Rubrika: Domácí
Na Světové dny mládeže (SDM), které se ve španělském Madridu uskuteční ve dnech 16. – 21. 8. 2011, je třeba se připravit i duchovně. K tomu poslouží devět novén k patronům letošních SDM. První z nich, novéna ke svatému Františku Xaverskému, začala v pátek 3. 12. 2010.

Praha (CZ): Novéna ke svatému Františku Xaverskému (1506-1552), která je součástí duchovní přípravy na Světové dny mládeže v Madridu v létě 2011, se modlí po dobu devíti dní.

Její pravidelná struktura je následující: 1. vhodná píseň, 2. požehnání křížem (nikoliv pokud novéna následuje hned po mši svaté), 3. krátký úvod (podle dne novény, který právě prožíváme, podle toho, co bude tématem četby), 4. četba, 5. modlitba sv. Františka Xaverského a požehnání, 6. píseň sv. Ignáce.

Výběr četby a úvody k ní se opírají o knihu František Xaverský (1506-1552). Výběr z korespondence jezuitského misionáře Dálného Východu. Vydalo Refugium Velehrad-Roma r. 2005. Kompletní texty k novéně jsou každý den k dispozici na českých webových stránkách Světových dní mládeže http://madrid2011.signaly.cz

První den novény byl věnován začátkům Františkovy misionářské činnosti. V dopisu zaslaném spolubratřím do Říma misionář burcuje pohodlně usínající svět evropských univerzit, aby se probudil a nezůstal lhostejným vůči obrovské potřebě zvěstování evangelia v nedozírných dálkách Východu. Celou modlitbu a texty nadete zde.

Druhý den novény se týkal r. 1545, období, které bychom v misionářském působení sv. Františka mohli charakterizovat jako "vědomí poslání". Z dopisu druhům v Goa vysvítá, že Františkova touha hlásat evangelium i na jiných místech než v samotné Indii, byla potvrzena při duchovním rozlišování v modlitbě. Celou modlitbu a texty najdete zde.

Třetí zastavení poukázalo na "období naděje" (léta 1545-1547). Světec psal jezuitům do Evropy o úskalích a nebezpečích spojených s misijní činností. Jen postoj upřímné a bezpodmínečné odevzdanosti do vůle Boží je skutečným východiskem a řešením v obtížných situacích. Celou modlitbu a texty nadete zde.

Čtvrtý den je zastavením nad "velkým plánem" ke kterému sv. František postupem času dospěl. Byla to myšlenka na pokřesťanštění světa, myšlenka, která neměla zůstat planou ideou, nýbrž měla vyburcovat k činům. Celou modlitbu a texty nadete zde.

Pátý den novény uvádí do podivuhodných dějin šíření křesťanské víry v Japonsku. Texty vedly k zamyšlení se nad úlohou, kterou zde sehrál sv. František Xaverský. Celou modlitbu a texty nadete zde.

Šestý den novény se nese v duchu "únavy". Námahy spojené s apoštolským nasazením v Japonsku si vyžádaly svou daň. Ta byla ještě umocněna po Františkově návratu do Indie, kde velký misionář musel řešit napětí a nešvary mladého Tovaryšstva. S jakou rázností, rozvahou a láskou dokázal rozhodovat, líčí dopis Otci Alfonsu Cyprianovi. Celou modlitbu a texty najdete zde.

Sedmý den je věnován době krátce před smrtí neúnavného misionáře, kdy nastala krize. Pečlivě připravovaný plán hlásat evangelium v Číně byl náhle zmařen. Sv. František se s neočekávaným zásahem nemínil smířit, což dokládá úryvek z listu určenému rektorovi jezuitské koleje v Goa. Celou modlitbu a texty najdete zde.

Osmý den novény – poslední údobí Xaverova života a nevyplněný sen přinést dobrou zvěst o Kristu do Číny. Je neúspěch viděný lidskýma očima neúspěchem i před Boží tváří? Celou modlitbu a texty najdete zde.

Devátý den novény má mít podobu krátké xaveriánské pobožnosti  s tímto možným průběhem: 1. vhodná píseň;  2. požehnání křížem; 3. krátký úvod do litanií; 4. litanie ke cti sv. Františka Xaverského; 5. modlitba sv. Františka Xaverského a požehnání; 6. píseň sv. Ignáce. Celou modlitbu a texty najdete zde.