Restaurování Cholinské madony bylo dokončeno

06. 12. 2010 Rubrika: Domácí
Zrestaurovanou sochu tzv. Cholinské madony, ukradené roku 1996 z farního kostela v Cholině, představili v pondělí 6. 12. 2010 při tiskové konferenci pracovníci památkového oddělení olomouckého arcibiskupství.

Olomouc: O významu sochy promluvili arcibiskup Jan Graubner, hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík, cholinský farář P. Josef Trtík a restaurátorka Miroslava Trizuljaková. Součástí zprávy jsou i fotografie a přílohy.

"Cholinská madona nemá pro nás jen hodnotu historickou či uměleckou, ale také hodnotu duchovní, jako madona starobylého poutního kostela," vysvětlil na úvod tiskové konference olomoucký arcibiskup Jan Graubner význam gotické plastiky. Řekl také, že jde o jednu z nejcennějších památek odcizených během 90. let z českých a moravských kostelů. Spíše než zabezpečení chrámů je podle něj potřebné "zabezpečení srdcí", tedy úcta lidí ke kulturním památkám. "Chceme-li mít co nabízet turistům, musíme o památky umět pečovat," uzavřel arcibiskup Graubner.

Hejtman Martin Tesařík připomenul, že péči o památky věnuje Olomoucký kraj značnou pozornost. Důkazem toho je i částka 200 000,- Kč, kterou kraj podpořil jak restaurování originálu, tak následnou výrobu kopie Cholinské madony. Hovořil také o svém přání, aby kopie cenné plastiky byla po dokončení vystavena nějakou dobu v sídle krajského úřadu. "Chceme, aby se návštěvníci mohli i tímto způsobem seznámit s bohatou kulturou našeho regionu," dodal.

Cholinský farář P. Josef Trtík připomenul, že po celých deset let, než byla socha objevena u vídeňského starožitníka, se za její nalezení farnost intenzivně modlila. "Naše radost, že se socha vrátila, ani není možné popsat," dodal.

Pracovnice památkového oddělení olomouckého arcibiskupství Alena Jemelková shrnula práce, které předcházely restaurování sochy, a vyjádřila poděkování hejtmanovi Martinu Tesaříkovi za finanční podporu. "Ze stotisícové dotace, kterou jsme od kraje obdrželi, se povedlo zaplatit téměř celé restaurování madony, celkové náklady byly vyčísleny na 104 tisíc korun," řekla Jemelková. Výroba kopie je podle ní dražší, bude stát celkem 140 tisíc; i na ni kraj přispěl částkou sto tisíc.

Restaurátorka Miroslava Trizuljaková pak vysvětlila postup odborného prozkoumání navrácené sochy i následných restaurátorských prací. Přestože madona v Rakousku utrpěla jak nešetrným zacházením a neodbornými zásahy, tak dlouholetým skladováním ve zcela nevhodných prostorách, některé provedené retuše se restaurátorka rozhodla ponechat. "Nynější vzhled sochy se – na rozdíl od stavu před krádeží – více blíží původní gotické podobě," shrnula Trizuljaková.

Dřevěná plastika Madony s Ježíškem o celkové výšce kolem 130 cm byla vytvořena kolem roku 1405 v období tzv. krásného slohu. Jde o mimořádně kvalitní sochařské dílo s motivem Panny Marie podávající jablko Ježíškovi. Bezesporu patří mezi nejvýznamnější a slohově ojedinělé památky Olomouckého kraje. Navíc je nazývána i uctívána jako "Ochránkyně Hané". Milostiplná madona je centrem mariánského kultu na starobylém poutním místě Cholina, které bylo před vybudováním poutního chrámu na Svatém Kopečku u Olomouce nejnavštěvovanějším mariánským poutním místem celé Hané.

Plastika madony byla z cholinského kostela Nanebevzetí Panny Marie odcizena 10. července 1996. Z její krádeže byly obviněni tři lidé, soud je však v roce 1998 obžaloby zprostil.

V roce 2006 informoval Interpol Policejní prezidium ČR, že u vídeňského starožitníka Alfreda Kolhammera byla zajištěna dřevěná socha gotické Madony s Ježíškem pravděpodobně pocházející z České republiky. Na žádost Arcibiskupství olomouckého zahájilo ministerstvo kultury řízení o navrácení sochy, od jejíž krádeže uplynulo téměř deset let, tedy právě doba, po níž by návrat sochy nebyl možný. Plastika během této doby ve Vídni podstoupila i drastický způsob "opravy", kdy z ní byly louhem odstraněna stávající polychromie a socha tak byla nenávratně poškozena.

Po několika soudních stáních se madona vrátila zpět cholinské farnosti v lednu roku 2009. Odborná komise po její prohlídce zkonstatovala, že je nutné plastiku zrestaurovat a napravit provedené neodborné zásahy. Práce mohly být zahájeny ještě téhož roku zejména díky finanční podpoře olomouckého kraje a ujala se jich akademická malířka a restaurátorka Miroslava Trizuljaková, které se podařilo vyřešit akutní havarijní stav. Dřevo s původními zbytky polychromie bylo zpevněno a tím se zabránilo dalšímu chátrání památky. Povrch sochy pak byl vhodně upraven do estetické celistvosti.

Projekt bude pokračovat zhotovením věrné kopie sochy, při pohledu nerozlišitelné od originálu, která by mohla z bezpečnostních důvodů originál madony kdykoli nahradit. Vzhledem k významu památky se po dokončení kopie plánuje vystavení originálu sochy v olomouckém Arcidiecézním muzeu, kde bude mít široká veřejnost možnost si zrestaurované dílo prohlédnout. Po několik století byl totiž originál sochy skryt pod novodobějšími barevnými vrstvami a teprve po ukradení došlo k vynucenému odkrytí gotické podoby jedinečného uměleckého díla.

Soubory ke stažení

Historie Cholinske madony.pdf velikost: 71,9 KB Stáhnout
Kradez a navraceni Cholinske madony.pdf velikost: 66,1 KB Stáhnout
Autor článku: Jiří Gračka