Čína chce být papežštější než papež

Čína 25. července 2011 vydala prohlášení kontrující exkomunikace nedovoleně vysvěcených biskupů v Leshan a Shantou. Přinášíme zkrácený komentář ředitele zpravodajské agentury AsiaNews, Bernarda Cervellery, který kritizuje propagandu Státní správy pro náboženské záležitosti, jež se snaží přisvojit si v čínsko-vatikánském sporu pozici původně poškozené strany.
Publikováno: 28. 7. 2011 12:36

Peking: Čínská Státní správa pro náboženské záležitosti brání integritu dvou exkomunikovaných biskupů, leshanského a shantuzského. Paroduje přitom Vatikán a říká, že gesto Vatikánu způsobuje katolíkům v Číně “bolest” a “smutek”. Přitom jedním dechem potvrzuje svůj úmysl světit další biskupy bez papežského souhlasu.

Prohlášení v tomto znění vydal 25. července 2011 nejmenovaný vládní mluvčí, který reaguje na “námitky Vatikánu vznesené proti svěcení biskupů katolické církve v Číně.” Komunistická strana tak tradičně používá obvinění oponenta proti němu samotnému a snaží se vykreslit sebe samu jako oběť Svatého stolce.

Dva exkomunikovaní biskupové, u kterých není pochyb o dobrovolném porušení vatikánského nesouhlasu, protože byli papežem opakovaně zrazováni od samotné kandidatury na biskupské svěcení, jsou podle Číny “oddaní ve víře, kompetentní a podporováni svými kněžími a věřícími.” Je paradoxní, že tito dva kněží katolické církve potřebovali k vysvěcení osvědčení o pravověrnosti od Správy složené z ateistických sekretářů vedených ateistickou Stranou. V takové situaci se Správa snaží dostat Čínu do role oběti i dějinnými nařčeními a tvrdí, že kvůli vatikánským “hrozbám” exkomunikacemi “utrpěli kněží i laici katolické církve v Číně značné dějinné trauma”; tedy ne tolik již kvůli věznění v lágrech, mučení a výsměchu při lidových soudech za to, že zůstávali věrní Svatému stolci.

Vyjádření kontruje tyto “hrozby” Vatikánu s tím, že “většina kněží a věřících si s větší rozhodností zvolí cestu nezávislého výběru a svěcení svých biskupů a vláda bude tento postupu nadále upřednostňovat a podporovat.” Již 22. července 2011 potvrdil úmysl dál světit kandidáty neschválené Vatikánem rovněž Svatým stolcem neuznaný biskup Guo Jincai pro China Daily: “nejméně sedm čínských diecézí vysvětí volené biskupy.”

Vyjádření Správy pro náboženské záležitosti paradoxně uzavírá výzvou k dialogu. “Zásady a postoje čínské vlády ve zlepšování vztahů s Vatikánem jsou neměnné a jasné. Doufáme v nastartování konstruktivního dialogu s Vatikánem a v nalezení způsobů a prostředků ke zlepšení vztahů.” Podmínkou “správné cesty dialogu” má být sejmutí exkomunikací. Zdá se, že Čína chce být papežštější než papež. Nevadí jí přitom ani fakt, že prohlášení Správy pro náboženské záležitosti je v rozporu s prohlášeními prezidenta Hu Jintao o  “harmonické společnosti”. Je ještě možné doufat, že v okolí čínského prezidenta a premiéra Wen Jiabao se nachází jedinci, kteří by stáli o modernizaci Číny a zajištění svobody náboženství, kteří nejsou schopni v souladu s režimem nalézt jiné prostředky, než současnou politiku odloučení od Říma. Tato snaha však nemá šanci sjednocovat čínské věřící ani čínský národ.

Foto převzato

Související články