Historik T. Petráček k prohlášení L. Zaorálka z 9.10.2012

Vedoucí Katedry kulturních a náboženských studií PdF UHK doc. PhDr. Tomáš Petráček, Ph.D., Th.D. v článku s názvem: "Několik poznámek historikových k hysterickému projevu pana Zaorálka" reaguje, z pohledu historika, na některá nepravdivá tvrzení ze včerejší (9. srpna 2012) TK ČSSD věnované Společnému prohlášení předsedů ČBK, ERC a FŽO. Text přinášíme v plném znění níže.
Publikováno: 10. 8. 2012 15:23

Několik poznámek historikových k hysterickému projevu pana Zaorálka

Vystoupení L. Zaorálka na tiskové konferenci ke společnému prohlášení Ekumenické rady církví, Katolické církve a Federace židovských obcí protestující proti populistickému stylu kampaně ČSSD, mě přimělo k několika zpřesňujícím historickým poznámkám. Zaorálek mluví o snaze vyvolat a vést racionální diskuzi. Za osm let své vlády (1998-2006) k vyřešení otázky vyrovnání s církvemi neudělala ČSSD nic. Co může být racionálního na billboardu, který útočí na nejnižší pudy. Rozčilení sociálnědemokratických předáků není na místě, protože šlo o výslovně faktické konstatování, že plakát s odulou rukou katolického preláta natahujícího se po měšci s penězi je přesně a naprosto ve stylu bolševické a nacistické antisemitské, proticírkevní a protikřesťanské propagandy. ČSSD by ráda získala mladé a progresivní, vzdělané voliče a hraje si na obhájce lidských práv a občanské společnosti, ale její billboard a celá rétorika útočí na významné menšiny, které tvoří právě křesťanské církve a židovská obec, a rozněcují nenávist vůči nim. Navíc se zdá, že jim to zřejmě vůbec nedochází. 

Pan Zaorálek se pustil na historické pole a označil roli katolické církve v nacistické době za "nejasnou", mluví dokonce o kolaboraci a jako argument vytáhl román o poměrech za slovenského štátu. Když historie, pak tedy pár faktů. Katolická církev jako první instituce analyzovala a jasně pojmenovala zrůdnost nacistického režimu už roku 1937 v encyklice Mit brennender Sorge. Podle židovského autora Pinchase Lapida jenom papež Pius XII. se podílel na záchraně 700 000 židovských obětí nacismu. Právě se dokončuje soupis obětí nacistického a komunistického režimu v řadách katolické církve, který přesvědčivě ukazuje, jak katolická církev pevně stála na straně národa, svobody a demokracie. Kněz Šrámek byl předsedou exilové vlády v Londýně a Vatikán byl jeden z mála států, který neuznal okupaci českých zemí a vytvoření protektorátu. Z tisíců českých kněží, kteří prošli nacistickými koncentráky, zmiňme legendární kardinály Berana a litoměřického Štěpána Trochtu, kteří se opět jako tisíce dalších za pár let stali obětmi další totality. Katolická církev jako celek a církev v českých zemích zvláště rozhodně obstála v konfrontaci s nacismem. Pokud je panu Zaorálkovi role církve za druhé světové války nejasná a přesto má potřebu o ní mluvit, měl by si téma nastudovat nikoliv z románů, ale z odborné literatury.

Vpravdě bolševické kořeny myšlení pana Zaorálka ostatně ukazuje i drobný detail, totiž to, že mluvil pouze a výhradně o "zlém" kardinálovi a úmyslně vynechal předsedu Ekumenické rady církví i představitele židovských obcí, kteří jsou pod dokumentem podepsání rovněž. Ano sociální demokracie má kromě problematických stránek i ctihodné dějiny a řadu hrdinů, ale právě ti by se za současné představitele ČSSD za jejich primitivní proticírkevní a protináboženské štvaní hluboce styděli.


Doc. PhDr. Tomáš Petráček Ph.D., Th.D., vedoucí Katedry kulturních a náboženských studií na PdF UHK., specialista na sociální a církevní dějiny

 

 

Autor článku:
František Jemelka

Související články

Další aktuality

Kéž vás uchvátí a vede Mariin příklad, napsal papež mladým do Medžugorje

Papež František zaslal list účastníkům festivalu mládeže (Mladifest) v Medžugorje. Toto setkání se koná každoročně ve dnech 1. – 6. srpna za účasti několika desítek tisíc lidí z více než stovky zemí. Letošní 31. ročník však probíhá za sanitárních restrikcí, tedy s podstatně menší účastí a hlavně po internetu. Nicméně, vůbec poprvé mu věnoval pozornost Petrův nástupce, který zaslal učastníkům zvláštní list prostřednictvím apoštolského nuncia v Bosně a Hercegovině, mons. Luigi Pezzuta, který jej přečetl během zahajovací ceremonie v sobotu v podvečer (1.8.).
03.08.2020

Biskup Bergoglio a eucharistický zázrak v Buenos Aires

Papež František ještě jako buenosaireský biskup schválil vědecké přešetření domnělého eucharistického zázraku, k němuž došlo v letech 1992-1996 a který bývá označován za „eucharistický zázrak z Buenos Aires“. Již jako kardinál pak vícekrát navštívil kostel Nejsvětější Panny Marie v centru argentinského hlavního města, který uchovává znamení tohoto divu, a vedl tam eucharistickou adoraci.
03.08.2020

Papež: Soucit je důvěra v prozřetelnou Otcovu lásku

Před dnešním polednem dorazila na Svatopetrské náměstí asi tisícovka lidí, aby si vyslechla pravidelnou promluvu Petrova nástupce, pomodlila se spolu s ním a dostala apoštolské požehnání. Papež František komentoval evangelium (Mt 14,13-21), které bylo čteno při mši svaté tuto, v pořadí již 18. neděli liturgického mezidobí, a podává Ježíšovo zázračné rozmnožení chlebů a ryb.
02.08.2020

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti - 18. neděle v mezidobí

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti na 18. neděle v mezidobí má název S ním to dáš.
01.08.2020

Zamyšlení Vlastimila Kročila, biskupa českobudějovického, o kněžství

„Kněžství tak pro křesťana není pouhý úřad nebo funkce, ale jde o podstatu, bytostně přítomnou v duši člověka. Obvykle se tato skutečnost vyjadřuje slovy nezrušitelné znamení, které je do duše vtisknuto přijetím svátosti," uvádí českobudějovický biskup Vlastimil Kročil ve svém zamyšlení nad významem svátosti řádu církve (jáhenství, kněžství a biskupství) v souvislosti s blížící se liturgickou památkou sv. Jana Marie Vianney, svatého faráře arského, kterou si budeme připomínat 4. srpna.
31.07.2020