Apoštolský list Benedikta XVI. o charitativní službě

Od počátku svého pontifikátu označoval Svatý otec cestu lásky za výsostnou cestu církve k tomu, aby před světem vyjadřovala svou povahu. Už jeho první encyklika Deus Caritas est pojednává výslovně o tomto tématu. V pdf příloze přinášíme nový  Apoštolský list papeže Benedikta XVI. "motu proprio Intima Ecclesiae natura" o charitativní službě.
Publikováno: 4. 1. 2013 15:34

Vatikán: I nedávno při zahájení biskupské synody o nové evangelizaci zdůraznil Svatý otec její důležitost, když připomněl, že „‚confessio‘ a ‚caritas‘ (jsou) dva způsoby, jimiž nás Bůh angažuje a nechává nás konat s ním a v něm, konat pro lidstvo a pro své stvoření – ‚confessio‘ a ‚caritas‘“. A svá slova zakončil výrokem: „‚Confessio‘ je, můžeme říci, prvním opěrným sloupem evangelizace, a ‚caritas‘ je druhým sloupem. ‚Confessio‘ není čímsi abstraktním, ale je to ‚caritas‘, je to láska.“

Papež Benedikt XVI. cituje sv. Augustina a říká: „Vidíš-li Lásku, vidíš Trojici.“ V ukřižovaném Kristu můžeme zároveň kontemplovat spasitelskou Otcovu lásku, dar, který církev dostala od Trojice a je povolána hlásat ho světu. Přitom „niterná povaha církve se vyjadřuje v trojím úkolu: zvěstování Božího slova (kérygma – martyria), slavení svátostí (leitúrgia), služba lásky – caritas (diakonia). Jedná se o úkoly, které se vzájemně podmiňují a které od sebe nelze oddělovat“, říká Svatý otec (Deus Caritas est, č. 25). V tomtéž textu Svatý otec trvá na tom, že „charitativní organizace církve představují opus proprium, tedy úlohu, která je přiměřená církvi a na jejímž naplňování se církev nejen podílí, nýbrž jedná jako přímo odpovědný subjekt a přitom koná, co odpovídá její vlastní povaze“ (č. 29). Pravým subjektem pro službu lásky je tak samotná církev, a protože má episkopální strukturu, „v partikulárních církvích nesou biskupové jako nástupci apoštolů prvotní odpovědnost za to, aby se i v současnosti naplňoval program, obsažený ve Skutcích apoštolů“ (srov. 2, 42-44); (č. 32).

Ve výše citované encyklice Svatý otec také naznačil, že kanonická legislativa, týkající se zodpovědnosti biskupů za charitativní službu v církvi, potřebuje doplnit (č. 32). Tuto mezeru dnes zaplňuje publikace motu proprio Intima Ecclesiae natura, jejíž text naleznete v příloze.

Soubory ke stažení

Související články

Další aktuality

Angelus: Buďte světlem!

Promluva papeže Františka před dnešní polední modlitbou Anděl Páně.
28.02.2021

Nedělní videokázání (nejen) pro děti - 2. neděle postní

Kázání P. Romana Vlka (nejen) pro děti k 2. neděli postní.
28.02.2021

Omezení pro bohoslužby zůstávají nezměněna

V souvislosti s vyhlášením nového nouzového stavu od 1. března 2021 zůstávají omezení pro bohoslužby nezměněna, tedy je možné naplnit 10% kapacity kostela k sezení. Platí také zákaz hromadného zpěvu s výjimkou sboru nebo zpěváků na odděleném místě.
27.02.2021

Komentář C. V. Pospíšila: Naprosto nevědecké „přemalby“ obrazu historického Ježíše

Přinášíme vám komentář profesora Ctirada Václava Pospíšila, teologa a kněze, ve kterém se zamýšlí (nejen) nad doku-dramatem Poslední dny Ježíše Krista, který nedávno odvysílala Česká televize.
26.02.2021

COMECE: Princip nediskriminace nesmí rozostřovat limity EU

Zvláštní péče o dítě před i po jeho narození je součástí mezinárodních právních standardů. Ani legislativa Evropské unie ani Evropská konvence o lidských právech nepředvídají právo na potrat. Zákony o interrupcích jsou v kompetenci právních systémů jednotlivých členských zemí - to jsou hlavní argumenty, s nimiž se vedení Komise evropských biskupských konferencí (COMECE) ohradilo proti rezoluci Evropského parlamentu z 26. listopadu ohledně změny potratového zákona v Polsku.
26.02.2021