Půst a Popeleční středa

Popeleční středou začala pro křesťany čtyřicetidenní doba postní, období přípravy na největší svátky liturgického roku Velikonoce. Pojďme si nadcházející dobu odříkání blíže představit.
Publikováno: 13. 2. 2013 17:33

Zavedení Popeleční středy se datuje zhruba do 6.–7. století, kdy byl začátek postního období přeložen ze 6. neděle před Velikonocemi na předcházející středu, aby se vyčlenily jednotlivé neděle, které nejsou chápány jako postní den.

Již od konce 11. století se v tento den uděluje popelem na čelo znamení kříže, tzv. popelec. Při jeho udílení pronáší kněz slova „Pamatuj, že prach jsi a v prach se obrátíš“ (srov. Gn 3,19), nebo „Obraťte se a věřte evangeliu“ (Mk 1,15). Přijetí popelce je znamením kajícnosti převzatým z biblické tradice. Symbolicky se tak naznačuje stav člověka, který vyznává před Bohem svůj mnohdy špatný život a vyjadřuje vůli vnitřně se obrátit s nadějí, že mu Bůh odpustí. Popel, symbol smrti a nicotnosti, se získává ze spálených ratolestí, které byly posvěceny v předešlém roce na Květnou neděli.

Popeleční středa je v katolické církvi dnem přísného postu, kterým se rozumí půst od masa a půst újmy, tj. je dovoleno jen jednou za den se úplně nasytit. Ježíšova výzva k obrácení a pokání, která zaznívá na Popeleční středu a provází nás celou postní dobou, nemíří především na vnější skutky, nýbrž na obrácení srdce, na vnitřní pokání a obnovu. Bez toho by vnější kající skutky zůstaly neplodné a lživé. Vnitřní obrácení motivuje k tomu, aby se takový postoj projevil i navenek. Jde o radikální rozchod s hříchem, což znamená odvrácení se od zla a naopak nové zaměření celého života k Bohu. Toto obrácení je především působením samého Boha v životě člověka. Bůh nám dává sílu a možnost začít znovu.

Jedním z hlavních úkolů samotné postní doby je potom vyvrcholení přípravy katechumenů na křest. Pro ostatní věřící je tato doba přípravou na obnovu křtu o Velikonocích. Postní období je i příhodným časem k obnovení chápání křesťanského života jako velkého putování do domu Otcova. 

Postem potom není myšleno jen samotné odepření si jídla. Půst totiž chápeme jako zřeknutí se čehokoliv, co je v našem životě postradatelné, zbytečné nebo překážející, co nás spoutává. Skrze něj dáváme ve svém životě větší prostor Bohu a máme možnost více poznat sami sebe.

 
Zdroj: Jiří Gračka, tiskový mluvčí Arcibiskupství olomouckého, www.vira.cz

Autor článku:
František Jemelka

Související články

Další aktuality

Papež: Boží hlas nikdy neslibuje lacinou radost

Papež dnes nepronesl pravidelnou katechezi, a bude tomu tak během celého července jako každý rok. Pokračovat ovšem budou papežovy nedělní promluvy před polední mariánskou modlitbou Anděl Páně, jak oznámila Prefektura papežského domu.
01.07.2020

Zemřel Mons. Georg Ratzinger

Dnes odešel na věčnost mons. Georg Ratzinger, rodný bratr emeritního papeže. Benedikt XVI. jej před několika dny (18.-22.6.) v Řeznu navštívil.
01.07.2020

Noční hrané prohlídky odhalí v klášteře tajemství broumovského meteoritu

V pátek 3. července startují v národní kulturní památce broumovského kláštera Noční hrané prohlídky. Jejich tématem letos bude „Tajemství broumovského meteoritu“.
01.07.2020

Katolický týdeník: Získávat láskou Kristu národ celý

Do cyrilometodějské tradice jsem jako moravské dítko vplul s naprostou samozřejmostí. Moje rodina si totiž zachovala víru, kterou do naší země přinesli svatí Cyril a Metoděj.
01.07.2020

Biskupové a zástupci řeholí se sejdou na Velehradě

Ve dnech 4. a 5. července se na Velehradě uskuteční již 21. ročník Dnů lidí dobré vůle a Národní cyrilometodějská pouť. 6. a 7. července se na tomto poutním místě bude konat i 123. plenární zasedání ČBK. Biskupové českých a moravských diecézí a zástupci řeholí v ČR se sejdou nejen k připomínce našich duchovních kořenů, ale projednají i aktuální záležitosti života katolické církve.
30.06.2020