Lupa
Obsah Obsah
Portál

Církevní majetek v českých zemích

Datum publikace1. 5. 2014, 1.29
TiskTisk

Při debatě o částečném majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnosti narážíme s pravidelností tématu vlastní na různé historicko-právní reminiscence. Jak to ale bylo doopravdy s nabytím, vlastnictvím či povahou církevního majetku? A co ony archetypální pobělohorské konfiskace? Hraje v probíhající diskusi o církvi a majetku roli také tzv. bělohorský mýtus či úroveň znalostí o husitském (dodávalo se kdysi revolučním) hnutí? Na to i mnohé další odpovídají ve své studii historici Petr Honč a Tomáš Petráček, a návazně např. i bloggeři na serveru Neviditelný pes. Kdo má oči k vidění, viz ...

'Genezi církevních držav lze dobře zmapovat díky relativně velkému množství dochovaných pramenných svědectví, kterých je podstatně více než v případě šlechtických majetků. Problém spíše představuje status jejích držebností a příjmů, který zůstával nevyjasněný. Právě tento status často bývá jádrem sporu i v současných debatách o tzv. církevních restitucích,' otvírá téma ve své níže přiložené stati o historii církevního majetku na našem území Petr Honč (s. 1).

Spolu s Tomášem Petráčkem, známou autoritou v oboru, se věnuje především době od počátků české státnosti po onu zmíněnou bitvu na Bílé hoře. Tedy dějinnému údobí, které je důležité nejen pro poznání procesu formování české státnosti, ale i pro pochopení začátku geneze 'soužití' církve se státem. A to nejen z pohledu majetkového. Právě zde, na počátcích, je důležité začít diskusi. Nikoli až v historické epoše, kterou je toto pojednání uzavíráno. Vnímavý čtenář jistě pochopí proč.

Pro účely tohoto článku pomyslně opouštíme pány Honče a Petráčka v době husitské nebo pobělohorské tímto konstatováním: 'Během husitství, které způsobilo obrovské majetkové změny, došlo i k zpochybnění samotného vlastnického práva duchovního stavu. Po porážce radikálního husitského křídla však bylo toto právo na vlastnictví nemovitého i movitého majetku jasně zakotveno v basilejských kompaktátech. Katolická církev v Čechách nicméně v průběhu sekularizačního procesu nenávratně přišla o většinu svého zboží, zejména pozemků, které si mezi sebou rozdělila šlechta a města. Ani po bitvě na Bílé hoře nedošlo k žádné rozsáhlé restituci bývalých církevních statků.' (s. 21).

Téma husitství, Bílé hory, majetku, chodby církve si dále začíná 'žít svým vlastním životem'. Bylo k tomu v odborných kruzích napsáno a řečeno mnoho. My se na ně zde, po představení různě míněných snah o zajištění řádného chodu církve, ovšem podíváme jinou optikou: bloggerů na serveru Neviditelný pes. Jako odlehčení na závěr tedy doporučujeme k přečtení texty, kterými se dostaneme do samotné současnosti, resp. doby nedávno minulé. Naleznete je zde a zde.

Závěrem si ještě připomeňme, že součástí stati P. Honče je i seznam užitečné literatury. To pro ty, kteří by se o tématu církevního majetku chtěli dozvědět ještě více.

Soubory ke stažení

Autor článku: František Jemelka
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou