Jaký je důvod kanonizace dvou papežů 20. století? Co tvořilo jádro jejich duchovního života? Těmito otázkami se během úterní tiskové konference zabývali postulátoři kanonizačních procesů, Giovan Giuseppe Califano a Slawomir Oder. Informaci uveřejnil vatikánský informační portál www.news.va.
Duchovnímu životu Jana XXIII. a Jana Pavla II., jejich vztahu k Bohu i k lidem se na úterní tiskové konferenci věnovali postulátoři procesů jejich svatořečení, P.Giovan Giuseppe Califano OFM a P. Slawomir Oder. Ke kanonizaci obou papežů dojde v neděli 27. dubna 2014 od 10.00 hodin na Svatopetrském náměstí v Římě.
Jak uvedl Giovan Giuseppe Califano, pro Jana XXIII. byla svatost předsevzetím, které si opakoval v každém období života: jako kněz, biskup i papež. Toto předsevzetí mělo čtyři části: „Již jako mladý bohoslovec, v patnácti letech, napsal: Obnovuji si předsevzetí, že se chci stát opravdu svatým, a činím tak skrze čtyři rozhodnutí, které si ukládám: ducha sjednocení s Ježíšem, usebrání v jeho srdci, modlitbu růžence a přítomnost sám u sebe ve všech skutcích,“ uvedl Califano.
Podle postulátora se život Jana XXIII. vyznačoval pokorou a odevzdaností do Boží prozřetelnosti. Na konci dne papež říkával: „Bůh je všechno, já jsem nic. To mi stačí.“
Svatost papeže, který zahájil II. vatikánský koncil, pak Califano charakterizoval dvěma souslovími: pastýř a otec na jedné straně a poslušnost a pokoj na straně druhé.
Otcovství a srdce pastýře Jana XXIII., jeho srdečnost a vnitřní radost, mu vysloužily přízvisko dobrý papež. „Otevřel církvi nové horizonty tím, že svolal synodu římské diecéze i ekumenický koncil. Dokázal dobře komunikovat s druhými a preferoval při tom jednoduché a bezprostřední výrazy, obrazy převzaté z každodenního života. Dokázal se tak hned přiblížit k srdcím lidí,“ vysvětlil Califano a dodal, že výraz dobrý papež není možné chápat povrchně: „Nebylo to nějaké laciné lidumilství. Jednalo se o synonymum lásky, pastoračních schopností, porozumění, odpuštění, posily. Zkrátka něco podobného jako Ježíš v evangeliu.“
Poslušnost a pokoj bylo biskupské heslo italského papeže a těmito slovy je možné podle Califana charakterizovat celý jeho život: „Opustit vlastní zemi, konfrontovat se se světy, které neznal, a to i v místech, kde byla minimální přítomnost katolíků. A tato poslušnost mu umožnila svěřit se s důvěrou do Boží prozřetelnosti, aby se tak oprostil od sebe sama a zcela přilnul ke Kristu. Zde leží zdroj ´dobroty´ papeže Jana, pokoje, který šířil po celém světě. Zde leží kořen jeho svatosti: v poslušnosti vůči hlasu svého Pána.“
Jan Pavel II. se v mládí setkal s poselstvím o Božím milosrdenství a v celém svém životě chtěl jakoby splatit dluh za přijatou lásku. Toto je klíčem k pochopení jeho života, uvedl ve svém příspěvku postulátor procesu kanonizace prvního slovanského papeže Slawomir Oder.
Oder zmínil i epizodu, kdy spolužáci umístili na pokoj Karoly Wojtyly nápis: „Budoucí světec“. Studenty podle Odera zasáhl Wojtylův postoj modlitby a také jeho úvahy o hodnotě lidského života: „Možná právě tato jeho snaha, aby dal váhu lidskému životu, a jeho láskyplné nasazení bylo to, co lidé vnímali jako rysy svatosti v jeho životě.“
Jan Pavel II. podle Odera také potřeboval být nablízku lidem. Současně prožíval blízkost Bohu: „Potřeboval lidi, žijící a jednoduchou církev, aby vnímal jejich víru a čerpal z ní. Mystická hloubka jej zase posouvala k prožívání Božího tajemství v první osobě. To je jádro svatosti Jana Pavla II. Pokud bychom měli hledat výraz, který popisuje světce, bylo by to ´ Boží člověk´. Byl mužem, který uměl v Bohu nalézt zdroj svého života. Modlitba byla pro něj jako dýchání, voda, každodenní chléb.“
O životě papeže Jana Pavla II. vypráví Slawomir Oder také v knize Proč svatý vydanou Karmelitánským nakladatelstvím. Rozhlasové zpracování je možné nalézt v audioarchivu Radia Proglas.