Ateista: Nepředstavitelný Bůh je možný

Takzvaní noví ateisté nepohlížejí na člověka jako na korunu stvoření, nýbrž s ohledem na neukončenou a stále pokračující evoluci v něm spatřují Neandertálce zítřka. Michael-Schmidt-Salomon, mluvčí představenstva nadace Giordana Bruna, výrazně kritické vůči náboženství a církvím, to prohlásil při debatě badatelského sdružení Náboženství a politika na univerzitě v Münsteru. Dle něho člověk navzdory svým kulturním výkonům nestojí nad přírodou, ale je její částí. Takovýto pohled prý živí smysl pro duchovno a touhu po něm. On sám sebe proto nechápe jako ateistu, nýbrž jako humanistu s naturalistickým pohledem na svět, který zčásti stojí ve výrazném kontrastu k tradičním náboženstvím, vykazuje však i shody.
Publikováno: 28. 5. 2014 20:40

Žádný „nový ateista“ prý nikdy nepopíral možnost, že existuje „nepředstavitelný Bůh“, řekl Schmidt-Salomon. Podle jeho názoru je však nutné kritizovat „představeného Boha“, jemuž lidé připisují vlastnosti, které kolidují s evoluční biologií, anebo vedou k eticky problematickým důsledkům. Schmidt-Salomon se výslovně bránil proti tomu, aby byl označován za „militantního ateistu“. „Za  všechna ta léta, co kritizuji náboženství, jsem se nesetkal ani s jediným militantním ateistou, zato však s militatními věřícími, kteří se neštítí výhrožovat zabitím.“ Jako příklad uvedl islamistické atentáty a střelbu amerických evangelikálů na potratové lékaře. „Nebýt tohoto násilí a fundamentalismu, možná by se nový ateismus ani nebyl rozvinul.“

Mnichovský teolog Armin Kreiner varoval před „příliš jistými odpověďmi na otázku po Boží existenci“. Předevšm je třeba se shodnout na tom, co se pojmem Bůh míní. U otázky Boží existence nejde totiž o to, zda věřit v Boha je vůbec možné, nýbrž o to, zda se víra dá racionálně zdůvodnit. Kreiner: „Důkazová situace je hodnocena kontroverzně.“ Nějaké výsadní řešení neexistuje.  „Protikladná náboženská přesvědčení jsme se však naučili respektovat, tolerovat nebo popřípadě prostě ignorovat.“  

(te, CHRIST IN DER GEGENWART)

(ilustrační foto)

Další aktuality

Konference o mládeži 2019: Mluvme jazykem současnosti

Tématem 23. konference o mládeži byla digitální evangelizace, která se uskutečnila ve dnech 5. – 6. prosince v Češkovicích na Blanensku. Účastníci debatovali o možnostech, inspiracích a představách evangelizačního působení v digitálním prostoru v ČR.
06.12.2019

Abeceda křesťanské víry - 7. díl E - Evangelium

Sedmým písmenem v abecedě je „E“, jako evangelium. Evangelium doslova znamená „dobrá zpráva“. A co je tedy ta dobrá zpráva? Více v zamyšlení generálního sekretáře ČBK P. Stanislava Přibyla ze série krátkých videí Abeceda křesťanské víry.
06.12.2019

Kardinál Michael Czerny: Téma migrace je pro mne osobní, prožili jsme to jako rodina

Papež František jmenoval v říjnu třináct nových kardinálů. Jedním z nich byl i brněnský rodák Michael Czerny, jehož rodina po roce 1948 emigrovala do Kanady, kde on posléze vstoupil k jezuitům. Od roku 2016 působí ve Vatikánu v Sekci pro migranty a uprchlíky Dikasteria pro integrální lidský rozvoj. Při příležitosti synody o Amazonii jsme požádali kardinála Czerného o rozhovor, který nyní přinášíme v českém překladu.
06.12.2019

Betlémské světlo 2019

Letošní cesta skautů pro Betlémské světlo do Vídně se uskuteční v sobotu 14. prosince 2019. V neděli 15. prosince 2019 v 9.00 hodin při mši v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně na Petrově předají skauti světlo z Betléma do rukou brněnského diecézního biskupa Vojtěcha Cikrleho.
06.12.2019

Film o biskupovi Vojtaššákovi v italské režii: Okysličení unavené víry Západu

Vojtaššák, dny barbarů - tak byl nazván nový dokumentárně-hraný film o spišském biskupovi Jánovi Vojtaššákovi. Snímek v režii italské autorské dvojice Alberta Di Giglia a Luigiho Beneschiho přiblížil publiku vatikánské filmotéky dramatické kapitoly pronásledování církve v Československu. “Je to svědectví okysličující stagnující a unavenou víru nás, obyvatel Západu,” říká Di Giglio.
04.12.2019