Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Synoda 2014: Postřehy z prvního týdne

Datum publikace10. 10. 2014, 16.57
TiskTisk

Ve čtvrtek 10. října 2014 se uzavřela první část biskupské synody, během které účastníci přednášeli na plénu své příspěvky. Přinášíme komentář k aktuálnímu dění.

Největší událost v katolické církvi po 2. vatikánském koncilu. I tak někdo označil mimořádné zasedání biskupské synody, které se v těchto dnech v Římě věnuje tématu rodiny a jejím aktuálním výzvám.

Ve čtvrtek večer skončil první velký blok synody, generální shromáždění, kdy jednotliví účastníci na plénu představili své příspěvky. Nyní následuje práce v tzv. menších kruzích. Účastníci se při ní schází v méně početných skupinách – obvykle rozdělených podle jazyka – aby mohli snáze vyslovit svůj názor a projednat určená témata. Výsledkem pak bude zpráva synody a její poselství.

Ale teď již k doposud řečenému. Málokdo dnes pochybuje o tom, že rodinná instituce prochází obdobím krize. V této situaci svolává papež biskupy z celého světa, aby společně přemýšleli, jak nově přiblížit hodnoty rodinného života, jak může církev doprovázet ty, kdo žijí v různých obtížných situacích, jak překonat rozdíl mezi každodenní praxí mnohých a církevním učením, jak usnadnit lidem setkání s Bohem.

„Konkrétně se po nás žádá, abychom se postavili především bok po boku našim sestrám a bratřím v duchu milosrdného Samaritána: Být pozorní k jejich životu, být obzvláště nablízku těm, kdo byli ´zraněni životem´ a očekávají slovo naděje, které, jak víme, může dát jedině Kristus. Svět potřebuje Krista. Svět potřebuje také nás, protože náležíme Kristu.“ Takové je základní směřování současné synody, jak jej představil generální zpravodaj, maďarský kardinál Péter Erdö.

Není možné vypočítávat všechna témata, která na plénu biskupské synody během prvního týdne zazněly: Jen namátkou lze zmínit jazyk, kterým církev mluví o rodině, pastorační programy pro snoubence, úloha rodiny ve společnosti, manželství v zemích, kde převládá jiné náboženství, teologie manželství, úloha Bible v rodinném životě, přístup těm, kdo nejsou církevně sezdaní apod. V diskuzích silně zaznívalo i téma rozvedených a znovu sezdaných lidí, kteří podle biskupů musí především najít v církvi přijetí.

Důležité téma, které před synodou zmínil papež František, je také otázka mladých lidí, již vůbec nevstupují do manželství. „Pro mne jsou také (…) zásadním problémem nové návyky mladých lidí. Mladí lidé v naší době neuzavírají manželství a dávají přednost neformálním svazkům. Co tu má dělat církev? Vypudit je ze svého srdce? Anebo se k nim přiblížit, pochopit je a snažit se jim přinést Boží slovo?“ tázal se papež pro argentinský deník La Nación a prohlásil: „Osobně zastávám posledně jmenovanou pozici“.

Synoda však nejedná o změně církevní nauky o rodině a manželství, jak by se mohlo zdát z některých komentářů. Opakovaně to vyjádřili synodní otcové. Jde spíše o hledání nových způsobů pastorace, řešení praktických otázek, nových situací. Při čtvrteční tiskové konferenci to pregnantně shrnul kardinál Francesco Coccopalmerio: „Je třeba přijmout hermeneutiku papeže Františka, to znamená zcela zachovat nauku, ale vyjít od konkrétních lidí, jejich situací, potřeb, utrpení.“ 

Důležitá je i metoda, kterou biskupové pracují. Pokud nějaký biskup pokládá cokoliv za správné, měl by to jasně říci a nenechat se odradit lidskými ohledy, vyzval papež František. „Základní podmínka je tato: Mluvit jasně. Nikdo ať neříká: ´Toto nemohu říci, pomysleli by si o mě to či ono´ (…) Je třeba říct všechno, co v Pánu vnímáme, že máme říct: bez lidských ohledů a bázlivosti. Současně je třeba s pokorou naslouchat a přijmout s otevřeným srdcem to, co řeknou bratři,“ prohlásil papež. Všichni totiž podle něj mohou přispět k hledání cesty k současnému člověku.

Tato otevřenost ve vyslovení názoru dala vzniknout diskuzím i s protikladnými postoji. Kdo by však čekal zapálené souboje mezi „kardinálskými frakcemi“ na synodním plénu, bude zřejmě zklamán. „Synoda pokračuje v upřímnosti, spontánnosti a svobodě vyjádření i s živou účastí, s níž jednotlivci hovoří (…) účastníci se zájmem naslouchají, s velkým vzájemným respektem,“ komentoval atmosféru ve čtvrtek vatikánský tiskový mluvčí Federico Lombardi. Zapálené spory mezi těmi, kdo hájí učení, a těmi, kdo preferují tzv. pastorační přístup, jsou tak spíše uměle vytvořenými schématy. „I ti, kdo mají nejvíce starost o nauku, jsou daleko od toho, aby neměli účast na utrpení lidí,“ dodal Lombardi s tím, že zastánci pastoračního přístupu zase „v žádném případě“ nepopírají církevní nauku.

První týden biskupské synody je tedy především společným hledáním. Nenabízí odpovědi na současné problémy rodin, neposkytuje ani snadná řešení. Spíše jednotlivá témata otevírá a nechává zaznít různosti pohledů. To vše před papežem, jehož přítomnost je  podle jeho vlastních slov 'zárukou a ochranou víry'. Událost ale pokládá základ pro reflexi, která bude pokračovat celý rok a vyvrcholí na řádném shromáždění na podzim roku 2015.

Autor článku: Ondřej Mléčka
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou