Mezi důsledky nového zákona o dětské skupině patří likvidace předškolních forem péče o děti, snížení kapacity dětí v předškolských zařízeních, finanční ztráta státu nebo navýšení rozpočtu rodičů, píše za Pracovní skupinu ČBK pro sociální otázky její vedoucí, Doc. Jindřich Šrajer.
Již brzy budou poslanci hlasovat o zákonu o dětské skupině a mohou jej definitivně schválit. Proti zákonu přitom vystupuje řada organizací, které upozorňují na krajně nepříznivé důsledky této normy. Zákon nejprve vrátil Senát a po přehlasování Sněmovnou jej vetoval i Prezident. Co je Dětská skupina? Jedná se o alternativní formu péče o děti vůči mateřským školkám, avšak ve výsledném znění zákona tato varianta všechny jiné alternativní předškolní formy péče fakticky ruší (likviduje), neboť každý, kdo se pravidelně stará o děti, se musí registrovat jako dětská skupina, od firemních klubů, přes lesní školky, dětské kluby, mateřská centra, skautské a jiné turistické oddíly až po předškolní kluby pro chudé a znevýhodněné děti. Zákon pod rouškou daňových výhod, které jsou v konečném důsledku pro většinu organizací záporné (viz tabulka), zavádí velmi přísnou regulaci, jejíž podmínky jsou pro řadu organizací nesplnitelné. Zároveň tím ovšem dojde ke snížení stávajících kapacit o desítky procent, protože od počtu 12 dětí musí provozovatel splňovat stejné normy jako mateřské školky.
Již nyní se přitom provozovatelé musí řídit obecnými normami, jako je zákon na ochranu veřejného zdraví apod. Znění zákona o Dětských skupinách tak v této podobě omezuje práva rodičů na svobodnou volbu v oblasti výchovy dětí, a to již před zahájením povinné školní docházky. Stát přitom dlouhodobě není schopen reagovat na demografický vývoj a rozšířit kapacity předškolních zařízení, a když se svépomocí či díky nevládním organizacím vyvine celá řada alternativ, rozhodne se tyto alternativy nepřípustnou formou regulovat. Pozoruhodné je, že naproti tomu se stát zdráhá účinně regulovat oblasti, které prokazatelně nebezpečné dopady na kvalitu života či sociální smír mají, jako například oblast půjčování peněz. Předlužení rodin má přitom v podobě šíření chudoby významné dopady na výchovu a život dětí.
Apelujeme proto na poslance, aby pro zákon nehlasovali a případně podpořili návrh zákona, který by dětskou skupinu zaváděl pouze jako dobrovolnou alternativu doplňující stávající formy péče o předškolní výchovu dětí.
Srovnání současné situace se stavem, kdy by nový zákon o dětské skupině platil, v případě neziskových organizací a soukromých společností.
| NEZISKOVÉ ORGANIZACE | SOUKROMÉ SPOLEČNOSTI | ||
Současný stav | Nový zákon | Současný stav | Nový zákon | |
Náklady na provoz zařízení pro děti v Kč (měsíčně) | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 80 000 |
Úspora na dani v Kč pro firmu | 0 | 0 | 0 | 12 000 |
Počet dětí v zařízení (nyní běžný/nově maximální) | 16 | 11 | 16 | 11 |
Sleva na dani v Kč pro rodiče | 0 | 700 | 0 | 700 |
Školkovné pro rodiče v Kč (měsíčně) | 5 000 | 6 573 | 5 000 | 5 482 |
Roční ztráta státu v Kč (ročně) | 0 | 92 400 | 0 | 236 400 |
Vysvětlivky:
(za Skupinu SO ČBK Doc. Jinřich Šrajer, foto ilustrační)