Jan Sokol či Paul Zulehner na konferenci o rodině

Na půdě Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze dnes skončila dvoudenní konference (4. – 5. listopadu 2015) věnující se otázkám rodiny. Hosté přednášeli o konceptu rodiny z antropologicko-historického pohledu, či v kontextu specifik současné doby a jejích vlivů. Nechyběla ani reflexe dosavadních výsledků biskupské synody o rodině.
Publikováno: 5. 11. 2015 22:23

Praha: 4. - 5. listopadu 2015 se KTF UK konala vědecká konference s názvem Otázky rodiny v současném světě a současné církvi. Pozvání přijala řada hostů, z toho i jeden zahraniční.

První den zahájila přednáška prof. Jana Sokola. Hovořil o tom, z jakého antropologického a historického kontextu vyšel dnešní koncept rodiny a jak ovlivňuje struktura rodiny strukturu celé společnosti. Vysvětlil, že dříve všechno tlačilo manžele a rodinu k sobě, dnes je naopak všemožnými vlivy a tlaky rozdělována od sebe. Provokativně dodal, že se nediví počtu rozpadlých manželství, ale těm, které drží pohromadě a žijí spolu z lásky.

Následovala přednáška Mireie Ryškové, která se věnovala tématu manželství a rodiny z novozákonní prespektivy. Upozornila na několik pasáží biblických textů, jež byly ve své době velmi odvážné a průlomové, např. co se týče postavení otroků, dětí či žen. Navázal prof. Vojtěch Novotný s teologickým zamyšlením nad vzorovým vztahem pro lidskou rodinu – vztahem trojjediného Boha. Po něm vystoupil doc. Prokop Brož, děkan KTF UK, který hovořil o tzv. domácích církvích, kterými se stává každý dům (domácnost), v němž se rodina modlí. Rodinu označil za místo, které se stará o trvalé udržování pout.

Druhý blok otevřel Lubomír Mlčoch s tématem rodiny a ekonomiky; po něm následovala přednáška s názvem Stáří a rodina Petera Tavela, děkana Cyrilometodějské teologické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Dalším vystupujícím byl sociolog Libor Prudký s povídáním na téma Anomie jako zdroj likvidace rodin. Posledním mluvčím dne byl Aleš Opatrný, jenž sdílel své bohaté zkušenosti z pastorace rodin v jejich obtížných životních situacích, ze kterých se naučil, že je nutné přijmout naši nemohoucnost - v tom smyslu, že opravdu nemůžeme pomoci všem. Důležité je však druhé doprovázet, aby nezůstali ve svých potížích sami.

Druhý den začal program proměnami katecheze a rodiny z úst Ludvíka Dřímala, po němž přednášel rektor pražského semináře Jan Kotas, jenž hovořil o rodině v kontextu liturgie.

Pozvání přijal i zahraniční host – Paul M. Zulehner – rakouský profesor, teolog, katolický kněz, v Evropě velmi uznávaný sociolog náboženství (dokonce s vazbou na Českou republiku, minimálně svým blízkým přátelstvím s kard. Vlkem). Ve své přednášce se věnoval postavení manželství a rodin v dnešní společnosti, o tom, jak se významový pojem rodiny rozšířil tak, že v současnosti zahrnuje mnoho různorodých variant, včetně posunu samotných rolí mužů a žen. Zamýšlel se nad těžkostmi současných rodin, jež zažívají obrovský stres ze všech stran, především z tlaku „diktátu výdělku“, který se podepisuje i na vztazích. Upozornil na to, že v dnešní době plné nejistot jsou životní prostory charakterizované právě stabilitou a láskou (rodiny) potřebnější, než kdy jindy. V závěru své přednášky zmínil i některé důrazy nedávné biskupské synody o rodině, v nichž došlo v mnoha ohledech ke změně. Například pozornost kladená na samotný hřích se přesunula ke zranění z něho. K tématu se ještě vrátil po dalším mluvčím Radkovi Tichém, ujal se totiž dalšího bloku věnovanému reflexi synody o rodině.

Ze závěrečného dokumentu synody vnímal P. M. Zulehner především citlivost vůči utrpení a pozornost soustředěnou na ty lidi, kterým se nedaří dobře, kteří žijí ně okraji společnosti, v chudobě... Dokument věnuje také poměrně velkou část rodinám na útěku a právě tématem uprchlické krize skončila nakonec celá debata. P. M. Zulehner k tomu uvedl, že křesťanskou Evropu nelze zachránit nekřesťanským jednáním a církve by se měly opravdu zamyslet nad tím, zda dělají pro lidi prchající ze svých domovů dost a dát si pozor na to, aby nedocházelo k zaměňování odpovědné starosti za podivné obavy a úzkosti.

(foto mobilem: Zuzana Lášková)

Autor článku:
Zuzana Lášková

Související články

Další aktuality

Papež František: Bible je místo, kde se Bůh setkává s člověkem

Při pravidelné středeční audienci, vysílané z knihovny Apoštolského paláce, pokračoval papež František v cyklu katechezí o modlitbě. Tentokrát zaměřil svou promluvu na důležitost Písma svatého v životě modlitby.
27.01.2021

Byla zveřejněna hymna Světových dnů mládeže v Lisabonu 2023

U příležitosti druhého výročí od závěrečné mše 34. světového dne mládeže, které se konaly v Panamě, představili organizátoři oficiální hymnu příštího setkání, které by se mělo uskutečnit v roce 2023 v portugalském Lisabonu.
27.01.2021

Katolický týdeník: Řeholníci a řeholnice ukazují směr

O svátku Uvedení Páně do chrámu 2. února si připomeneme Den zasvěcených osob. Tedy těch, kdo zaslechli Boží hlas a neváhali jej následovat. Jejich kroky prošlapávají cestu i nám, ukazují směr našeho pozemského putování.
27.01.2021

25. světový den zasvěcených osob

Na svátek Uvedení Páně do chrámu (lidově Hromnice), který připadá na 2. února, slavíme Světový den zasvěcených osob. Papež Jan Pavel II. v roce 1997 spojil tento liturgický svátek, který připomíná Ježíšovo zasvěcení, s připomínkou těch, kdo v církvi zasvěcují svůj život celoživotní službě Bohu i lidstvu. U příležitosti 25. výročí toho svátku přinášíme pracovní překlad dopisu Kongregace pro společnosti zasvěceného života a společnosti apoštolského života určený všem zasvěceným osobám.
27.01.2021

Audiokniha Christus Vivit

Vznikla audioverze populární apoštolské exhortace Christus Vivit.
26.01.2021