Ve středu 17.3.2010 se v sídle České biskupské konference v Praze 6-Dejvicích konalo setkání představitelů křesťanských médií. Zahraničním hostem byl děkan Fakulty institucionální sociální komunikace Papežské univerzity Svatého kříže v Římě Diego Contreras.
Praha: Všechny přivítala RNDr. Irena Sargánková, CSc., tisková mluvčí ČBK a vedoucí Tiskového střediska, která setkání moderovala. Zástupci médií informovali o aktuální situaci na svých pracovištích a konzultovali možnosti další spolupráce.
Poté vystoupil děkan Diego Contreras z Papežské univerzity Svatého kříže v Římě (web univerzity: www.pusc.it) se svým příspěvkem nazvaným Profil křesťanského žurnalisty a jeho poslání. V něm se zaměřil na tři hlavní body související s problémem krize ve společnosti a chápáním podstaty žurnalistiky. Prvním tématem je Krize identity současné žurnalistiky. Současná ekonomická krize se projevuje i v novinářství. Je třeba položit si otázku, co vlastně žurnalistika je. Odpověď na ni není jednoznačná. Tisk by neměl ztratit úlohu, kterou má v demokratické společnosti.
Je třeba zdůraznit požadavek, aby nebylo novinářství chápáno jako další obchodní činnost. Krize identity se dotýká také informací ze světa náboženství. Odpovědí na tuto krizi má být návrat k opravdové žurnalistice, to znamená nebýt lhostejní vůči pravdě a mít úctu k člověku, i v případě, že ho kritizuji. Společnost potřebuje profesionální a věrohodnou informaci. Dále je nutné nabídnout objevení smyslu informací a událostí. Čtenář musí pochopit jejich smysl, nejen obdržet fragmentární poznatky. To vše je výzvou k vysoké profesionalitě křesťanského novináře.
Antropologická a kulturní otázka, tedy druhé téma příspěvku, zahrnuje zachycení základních rysů doby, ve které novinář žije, a orientaci v závažných současných otázkách, jak se předkládají veřejnosti. S tím souvisí vědecký a technologický rozvoj společnosti: člověk se snaží změnit sám sebe na rovině fyzické, ale zapomíná na transcendenci, víru a spásu.
Třetím důležitým bodem a tématem je Kulturní debata ve společnosti. Jedná se o teorii konceptu, ohraničenosti. Skutečnost pochopíme, jestliže si utvoříme její rámec; dochází k ovlivnění chápání věcí. Projevuje se touha zaujmout prostor našimi návrhy, přijít s konceptem jako první. Ne vždy se vyplatí 'jít do boje', přijatelnější je nabízet alternativu.
Dále přišly na řadu dotazy a diskuse, kde se hovořilo mimo jiné o mediální situaci ve Španělsku a v Itálii nebo o profesionální úrovni novinářů ve Vatikánu. Diego Contreras zdůraznil, že je třeba snažit se o přitažlivost pravdy. Úlohou novináře je často poukázat na určitý problém nebo vznášet dotazy, nejen nabízet odpovědi. Debata se dotkla také otevírání se křesťanských médií světu a možností spolupráce křesťanských a dalších médií.
Diego Contreras odpoledne navštívil Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze.