Katolická církev k rodině v české společnosti

Česká biskupská konference po proběhlém Národním pochodu pro život a rodinu zformulovala na svém 109. plenárním zasedání stanovisko katolické církve k rodině v české společnosti. Text, který představuje rodinu jako bohatství naší republiky a mj. upozorňuje na strádání dětí v rozpadlých vztazích, zveřejňujeme v plném znění.
Publikováno: 27. 4. 2017 12:30

Foto: Mazur / catholicnews.org.uk

Rodina je naším bohatstvím

Rodina je naším bohatstvím, a proto je rodina i středem zájmu pastorační péče církve. Chceme přispět k posílení povědomí o identitě rodiny jako jedné ze základních hodnot naší společnosti zakotvených v Bibli. Vnímáme to, že se rozhodnutí založit rodinu dostalo do sféry pouhého osobního rozhodnutí, přestože rodina byla vždy považována za nejvýznamnější stabilizační faktor společnosti a jedním z důležitých měřítek společenského úspěchu jednotlivce. Málokdy se pozastavíme nad tím, když je zpochybňována rozdílnost mezi mužem a ženou, nevěnujeme pozornost sporadickému ocenění všech, kteří budují rodinu, nedostatečně motivujeme mladé lidi k rozhodnutí uzavřít trvalý celoživotní vztah, jako bezdětní nejsme dostatečně solidární s těmi, kteří děti vychovávají.

Možná proto překvapí tvrzení, že církev považuje rodinu, která vzniká svobodným rozhodnutím pro celoživotní manželský závazek muže a ženy, za dar. Rodina je darem nejen pro společenství církve, ale i nenahraditelným prostředím pro vznik a kultivaci životodárných vztahů, na nichž stojí celá společnost. Přistoupit na optiku daru neznamená odsuzovat ty, kterým se rodinné vztahy nedaří. Cílem tohoto sdělení je povzbudit v přesvědčení, že je možné a hlavně užitečné se k tomuto ideálu podle možností přibližovat.

O co ale vlastně jde:

Jsme přesvědčeni, že existence člověka, který se rodí jako muž, nebo žena, má hluboký smysl. Jen v bipolárním vztahu mohou oba rozvíjet svoji tělesnou, duševní i duchovní jednotu, která současně vytváří předpoklady pro trvalý rozvoj společnosti. Protože křesťanům nejde o naplňování nějaké ideologie, ale o život v lásce k Bohu a bližnímu, má i manželství muže a ženy svůj smysl v utváření vztahů na základě vzájemné úcty, lásky a věrnosti. K tomu, aby muž a žena v tomto nelehkém úkolu obstáli, se neobejdou bez pomoci zvenčí. Pokřtění manželé proto zvou ve svátosti manželství do svého společenství i Boha, nechávají se jím vést a vědomě s ním spolupracují.

Smysl manželství spočívá v rozvoji celé dimenze člověka jako vztahové osoby. Narození dítěte, které je pokračováním života, je proto největším darem manželství. Rodiče nemají právo na dítě, ale dítě má právo být respektováno jako lidská osoba od chvíle početí. Dítě má právo na lásku svých rodičů. Proto je pro dítě rodičovská výchovná péče nezastupitelná. Láska se, jak víme, neprojevuje pouze na emocionální a materiální rovině. Rodiče jsou především služebníky autority a vzory, které vždy předávají mravní hodnoty, a to v kladném i záporném ohledu. Hodnoty se předávají v prožívání každodenních situací, dobrým příkladem a povzbudivým slovem. Na pravdivosti rodičovských postojů záleží, zda v rodině získá dítě díky bezpodmínečnému přijetí jistotu vlastní hodnoty, důvěru v odpuštění, a zda se naučí vděčnosti a úctě k druhému projevované slovy děkuji, prosím a promiň.

Svědectví víry rodičů, prarodičů a dalších členů rodiny vytváří v neposlední řadě i předpoklady pro přijetí daru víry. Rodiče mají proto prvořadé a nezcizitelné právo svoje dítě vychovávat. Uvědomování si tohoto práva i povinnosti je zvláště naléhavé v situaci, kdy jsou rodiče vystavováni nepřiměřeným nárokům v zaměstnání a musí volit mezi hmotnými výhodami a časem stráveným s rodinou.

Dospělostí dětí ale vzájemné vztahy nekončí, naopak. Nejde jen o nezbytnou pomoc dospělých dětí rodičům, ale o to, že teprve ve vztahové pestrosti a šíři se rodina stává místem, kde si generace pomáhají a vzájemně se obohacují, kde je život každého člena považován za dar až do jeho přirozeného konce.

Vidíme, v jakém rozporu s tím, co bylo řečeno, jsou situace, kdy děti strádají v nestabilních vztazích, nebo dokonce když se nesmí dítě narodit a nemohoucí se stává zdánlivě přebytečným. Chceme zdůraznit, že je potřebné pomáhat všem, kteří se do podobných situací dostávají. Současně ale nelze souhlasit s tím, aby byla nestabilita soužití považována či prohlašována za normu. Církev chce připomenout, že se společnost dostává na scestí, pokud se vydává tímto směrem.

Čeští a moravští biskupové

Ve Špindlerově Mlýně 26. 4. 2017

Autor článku:
Ondřej Mléčka

Související články

Další aktuality

Vatikán zveřejnil oficiální obraz Světového setkání rodin 2022

Ve čtvrtek Vatikán zveřejnil oficiální obraz 10. světového setkání rodin, které proběhne ve dnech 22.-26. června 2022 v Římě. Malba, jejíž autorem je slovinský jezuita P. Marko Ivan Rupnik, byla představena 28. července Dikasteriem pro laiky, rodinu a život a římskou diecézí, kteří setkání rodin organizují.
29.07.2021

Správa kostela sv. Kajetána v Nerudově ulici svěřena Arcidiecézní charitě Praha

Pražská provincie kongregace Nejsvětějšího Vykupitele (Redemptoristé) svěřují od srpna 2021 provoz kostela sv. Kajetána a Panny Marie Matky ustavičné pomoci v Nerudově ulici 22 v Praze 1 Arcidiecézní charitě Praha. Úvodní mši svatou bude v úterý 3. srpna od 17 hodin celebrovat rektor kostela P. Stanislav Přibyl, CSsR, generální sekretář České biskupské konference.
29.07.2021

Nové biskupské svěcení v Číně

V čínské provincii Kan-su byl 28. července vysvěcen nový pomocný biskup, pátý pastýř čínské katolické církve jmenovaný poté, co vstoupila v platnost dočasná dohoda mezi Svatým stolcem a Čínskou lidovou republikou o jmenování biskupů.
29.07.2021

Katolický týdeník: Při papežské mši bude kříž z Česka

Při návštěvě Slovenska (12.–15. září) by měl papež František sloužit poslední den mši svatou v Šaštíně, kam zamíří i naši biskupové. Na pódiu bude navíc umístěn kříž z trámů tornádem poničeného kostela z Moravské Nové Vsi.
28.07.2021

Sestra Francine, unesená v Konžské demokratické republice, je opět svobodná

Sestra Francine, která byla unesená na východě Konžské demokratické republiky, je opět svobodná, informovala o tom organizace Církev v nouzi. Fyzicky je v pořádku, ale je traumatizována. Další informace o pozadí jejího únosu a rychlého propuštění nejsou známé.
28.07.2021