SIRIRI: Školitelé se vrátili ze Středoafrické republiky

04. 09. 2018 Rubrika: Domácí
Ve středu 29. srpna se vrátila skupina čtrnácti českých a francouzských dobrovolníků, kteří ve Středoafrické republice (SAR) vedli školení vzdělávacího programu Škola hrou české organizace SIRIRI. Program Škola hrou v SAR funguje od roku 2015. Během dvou týdnů bylo vyškoleno 191 středoafrických učitelů ve městě Bozoum. Dalších 47 učitelů bylo vyškoleno ve městě Bouar, ve kterém se školení pořádalo letos poprvé. Program je postaven na výuce v mateřském jazyce sango a má za cíl zkvalitnit vzdělávání na prvním stupni středoafrických základních škol.

(Foto: Fabrice Martin / SIRIRI)

O vzdělávací program Škola hrou je ve Středoafrické republice mezi učiteli, řediteli i rodiči velký zájem. Proto jsme letos uspořádali školení nově na dvou místech. Rádi bychom realizaci programu postupně předávali místním lidem, proto jsme druhým rokem ke spolupráci přizvali zkušené středoafrické učitele, ředitele a školské inspektory, kteří jako školitelé stáli bok po boku evropským dobrovolníkům. Byli součástí týmu a navíc, když bylo potřeba, pomáhali složitější témata překládat do místního jazyka sango,“ popisuje letošní průběh programu ředitel organizace SIRIRI Fabrice Martin. 

Skupinu evropských školitelů tvoří čeští a francouzští dobrovolníci, z nichž někteří se školení ve Středoafrické republice účastnili již podruhé. Srovnání letošní a loňské zkušenosti nabízí dobrovolnice Lenka Vaněčková: „Loni jsem se hodně soustředila hlavně na správné pochopení programu a práci s naší třídou. Měla jsem velkou radost, že v naší třídě vše dobře klapalo. Letos je dynamika ve třídě úplně jiná a jsem ráda, že mám toto srovnání. Program Škola hrou už mám ‘pod kůží’, tak mi zbývá větší kapacita na vnímání ostatních věcí během pobytu, uvědomuji si více v detailu okolnosti vzdělání a života ve Středoafrické republice obecně.“ 

Přestože skupina školitelů je velmi různorodá, většina má kromě nutné znalosti francouzštiny i zkušenost s pedagogikou. Mezi ně patří studentka pedagogické fakulty v Praze Alice Vránová, která svou letošní účast v týmu školitelů popisuje: „Když jsem sem jela, neměla jsem bližší představu o humanitární nebo rozvojové pomoci. Není pro mě snadné si srovnat všechny myšlenky a zorientovat se v současné situaci Středoafrické republiky. Každopádně je pro mě důležité, když vidím, že máme při školení s našimi středoafrickými kolegy vztah založený na vzájemné důvěře. To se nám podařilo ve skupině od začátku nastavit a já to vnímám velice silně. Ráda bych, abychom zde takto společně pomohli ke zlepšení situace ve vzdělávání a místní pedagogové převzali plynule štafetu a do budoucna se už obešli bez nás.“ 

O vzdělávacím programu Škola hrou ve Středoafrické republice 

Vzdělávací program Škola hrou vytvořila SIRIRI v roce 2015, je inspirován myšlenkami J. A. Komenského a vychází i z principů moderní pedagogiky. Má za cíl zkvalitnit vzdělávání na prvním stupni středoafrických základních škol. Program je postaven na práci evropských odborníků, kteří na programu se SIRIRI spolupracují. Připravují dobrovolné školitele, kteří v SAR vedou kurzy, během nichž společně se středoafrickými lektory školí místní učitele. Absolventi školení na závěr dostanou pro své třídy slabikáře v rodném jazyce sango. Součástí programu jsou také didaktické nástěnné kresby, které vznikají podle návrhů českých umělců Davida Böhma a Jiřího Franty a nahrazují chybějící učebnice. Program má i měřitelné výsledky: při výuce ve francouzštině umí číst v SAR jen necelá polovina absolventů prvního stupně, zatímco ve třídách učitelů, kteří učí podle programu Škola hrou, čte již na konci prvního ročníku 90 % dětí. 

V červnu 2018 udělila Česká rozvojová agentura programu Škola hrou v SAR cenu SDGs, unikátní ocenění za naplňování Cílů udržitelného rozvoje OSN v Česku. Program Škola hrou spojuje využití moderních pedagogických metod s autorskou přípravou, tiskem a distribucí didaktických pomůcek v národním jazyce sango. 

Středoafrická republika je jednou z nejchudších zemí světa. V žebříčku sledujícím index prosperity (www.prosperity.com), ve kterém se státy hodnotí nejen z hlediska ekonomiky, ale také z hlediska dostupnosti vzdělání, úrovně státní správy, bezpečnosti nebo osobní svobody, se SAR v roce 2017 umístila jako 148. ze 149 sledovaných zemí. 

SIRIRI je česká obecně prospěšná společnost, která pomáhá ve Středoafrické republice. Od svého vzniku v roce 2006 se tato nevládní, nenáboženská a nepolitická organizace zaměřuje na rozvoj vzdělávání, zdravotnictví a zemědělství.

(Text připravila Terezie Imlaufová)

Autor článku: Nela Fabiánová