Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Papež František: Neděle je dnem usmíření s vlastní historií

Datum publikace5. 9. 2018, 15.30
TiskTisk

Třetím přikázáním „Pomni, abys den sváteční světil“ pokračoval papež František v cyklu katechezí věnovaným Desateru při pravidelné středeční audienci na náměstí sv. Petra. Mnozí si myslí, že s tímto přikázáním nemají žádný problém. Ale odpočíváme opravdu správně? O jakém odpočinku mluví Písmo svaté? Toto jsou témata, nad kterými se papež zamýšlel v dnešní katechezi.

Foto: Tiskové středisko Svatého stolce

Jak opravdu odpočívat?

Může se zdát, že třetí přikázání „Pomni, abys den sváteční světil“ je velmi jednoduché dodržet, ale to je mylná představa. Opravdu si odpočinout není jednoduché, protože existují dva druhy odpočinku – falešný a opravdový. Jak je rozeznat?“ uvedl v úvodu své katecheze papež František a pokračoval: „Dnešní společnost je žíznívá po zábavě a dovolené. Průmysl rozptýlení je v rozkvětu a reklama vykresluje ideální svět jako velký zábavní park, kde se všichni baví.“

Mnoho lidí žije v současné společnosti stylem „vydělávat, abych se mohl bavit a uspokojit své potřeby“ a těžištěm jejich života je únik. Vzorem jsou lidé, kteří mají úspěch, jenž jim dovoluje širokou a pestrou zábavu. „Ale tento životní styl vede k nespokojenosti z existence anestetizované zábavou, která není odpočinkem, ale odcizením a útěkem z reality. Nikdy dříve člověk tolik neodpočíval jako nyní a přesto nikdy nepociťoval tolik prázdnoty jako dnes,“ pokračoval Svatý otec vysvětlením, že zábava nedá člověku plnost srdce, ani odpočinek.

Odpočinek je časem rozjímání a chvály

Odpověď, jak opravdu odpočívat, lze najít ve slovech Desatera, neboť odpočinek ve jménu Páně má jasný motiv: „V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.“ (Ex 20,11)

Toto nás odkazuje na začátek stvoření, kdy Bůh konstatuje, že to, co stvořil, je dobré, velmi dobré. „A tak začíná den odpočinku, který je Boží radostí nad stvořením. Je to den rozjímání a požehnání,“ objasnil papež pravý význam odpočinku ve světle Božího slova a dále uvedl: Je to moment ztišení, chvály. Čas podívat se realitě do očí a říct: Jak je ten život krásný! Odpočinek je tedy požehnáním reality a ne útěkem z této reality.

Neděle je dnem usmíření se s životem

Pro křesťany je tedy vyvrcholením neděle – dne Páně – eucharistie, což znamená „díkůvzdání“. „V tomto dni bychom měli Bohu říct: Děkuji za dar života, za tvé milosrdenství, za všechny dary. Neděle není dnem, který by měl vymazat ostatní dny, ale aby je připomenul, požehnal jim a usmířil s životem slovy: život je vzácný; není jednoduchý, někdy je bolestný, ale je vzácný,“ zdůraznil papež František. Je velmi snadné zůstávat ve vnitřní nespokojenosti, ale požehnání a radost znamená, že se člověk otevře dobru, které je láskyplné a nelze ho vnutit.

Jsi usmířený se svým životem?

„Mír si volíme, nikdo nám ho nemůže vnutit a nenajdeme ho náhodou. Aby se člověk vzdálil od hořkých ran svého srdce, potřebuje se usmířit s tím, před čím prchá. Je důležité se smířit s vlastní historií, s tím, co nepřijímáme, s obtížnou součástí vlastní existence. Pravý mír totiž nespočívá ve změně vlastní historie, ale v jejím přijetí a zhodnocení,“ vysvětil papež František a položil všem otázku: Smířil jsem se s vlastní historií?

Není třeba hledat velkou zábavu a požitkářství, ale nechat se inspirovat pokornými a skromnými lidmi, kteří se umí radovat z malých radostí se štěstím, které má nádech věčnosti.

„Předložil jsem ti život i smrt, požehnání i zlořečení; vyvol si tedy život, abys byl živ ty i tvé potomstvo,“ (Dt 30,19) nám radí Bůh a „tato volba je tím ´fiat´ Panny Marie, je otevřením se Duchu Svatému, který nás vede ve stopách Krista, který se odevzdává v nejdramatičtějším okamžiku Otci a přivádí tak na cestu ke vzkříšení,“ dodal papež.  

Kdy se život stává krásným? položil papež František otázku a dodal: Když se o něm začne smýšlet dobře, ať je naše historie jakákoli. Je proto důležité pochopit slova sv. Terezie z Lisieux „všechno je milost“, neboť to nám pomůže rozbourat vnitřní stěnu nespokojenosti a jen tak je možný opravdový odpočinek.  

„Když otevřeme srdce prozřetelnosti, objevíme, že jsou pravdivá slova žalmu: ´Jen v Bohu má duše odpočívá, od něj přichází má záchrana´(Ž 62,2),“ dokončil papež František své zamyšlením nad třetím přikázáním Desatera.

Před závěrečným požehnáním papež ještě připomněl sobotní svátek Narození Panny Marie, který koresponduje s koncem léta a časem sklizně a připomíná nám, že Bůh je věrný ve svých zaslíbeních, neboť v Marii připravil živý chrám pro svého Syna, který se do něho vtělil a žil mezi námi a skrze Něhož přichází spása.

(Zdroj: Tiskové středisko Svatého stolce)

Autor článku: Radka Blajdová
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou