V závěru uplynulého týdne, 14. – 16. listopadu 2018, se ve Žďáru nad Sázavou setkali ředitelé církevních škol, aby projednali aktuální otázky církevního školství. Přes 150 zástupců církevních škol, školských zařízení, ale i zástupců zřizovatelů těchto institucí se zabývalo nejen financováním svých škol, ale také problematikou jejich pedagogického vedení a možnostmi dalšího rozvoje.
Foto: Irena Karlová / ČBK
Pracovní část programu byla soustředěna do dvou dnů. Ve čtvrtek se ředitelé spolu se zástupci ministerstva školství zabývali financováním a dotacemi v sektoru vzdělávání a výchovy. Navzdory tomu, že je církevní školství respektovaným segmentem českého školství, potýká se stále jako celek s finančními obtížemi. Program poté pokračoval představením projektu SYPO Národního institutu pro další vzdělávání, který je zaměřen na celoživotní profesní rozvoj učitelů a ředitelů, a má tak podle některých do jisté míry nahrazovat karierní řád. V rámci setkání se rovněž uskutečnila valná hromada Asociace ředitelů církevních škol, kdy její prezident Jiří Vojáček informoval o činnosti a úkolech asociace. V odpolední části projednávali ředitelé ve skupinách podle druhů škol aktuální otázky. Závěrem se seznámili s inspirativními evropskými projekty zacílenými na multimédia, přírodní vědy či souvislost matematiky a robotiky.
Hlavním bodem pátečního programu byla návštěva zástupce ministerstva školství; to zde reprezentoval náměstek pro řízení sekce vzdělávání Václav Pícl. O jednáních s ministerstvem plénum též informoval plzeňský biskup Tomáš Holub, který má v rámci ČBK církevní školství na starosti. Kromě jiného zmínil jednání o možnostech, jak navýšit mzdy v neveřejném, tedy i církevním, školství. V další části programu měli účastníci na výběr, zda se spolu s ředitelem VOŠ Publicistiky Petrem Uherkou budou věnovat možnostem marketingu a komunikace církevních škol, anebo problematice kritérií přijímacího řízení s právničkou Pavlou Katzovou z MŠMT.
Konference nabídla účastníkům velmi bohatý program užitečný pro náročnou práci ředitelů. Kromě toho byla však také příležitostí opět se utvrdit v tom, že církevní školství je sice malá, ale přesto významná součást českého vzdělávacího systému. Ale především v tom, že je jednou z nejdůležitějších oblastí činnosti církví.
(Zdroj: Aleš Pištora, VOŠ Publicistiky Praha)