Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Nové využití kostelů se má řídit prorockým duchem, řekl papež

Datum publikace29. 11. 2018, 10.00
TiskTisk

„Tady už nebydlí Bůh?“ Tento výmluvný titul nese dvoudenní konference o novém využití bohoslužebných prostor a integrovaném nakládání se sakrálními památkami. Na římské Gregoriánské univerzitě ji dnes dopoledne zahájil kard. Gianfranco Ravasi, předseda Papežské rady pro kulturu, která setkání organizuje spolu s Italskou biskupskou konferencí. Konference se kromě převážně italských diecézních zaměstnanců a odborníků účastní rovněž 35 delegátů z 23 evropských, severoamerických a australských biskupských konferencí. Českou republiku zastupuje olomoucký pomocný biskup Antonín Basler, který má na starosti i kulturní komisi ČBK.

Foto: Marco Tote 

Sympozium doprovází fotografická výstava, přibližující dvanáct příkladů zdařilého využití budov kostelů k převážně kulturním účelům, tedy knihovnám, muzeím a galeriím, ale také jedné restauraci. Delegáti by v závěru konference měli schválit nezávazný dvojjazyčný dokument, věnovaný různým hlediskům nakládání s církevními památkami (od kanonického práva přes mezinárodní směrnice po sociálně-pastorační kontext a kritéria ke správě nemovitého majetku).

Papež František se k účastníkům konference obrátil psaným poselstvím, ve kterém shrnuje papežské magisterium na toto téma, počínaje Pavlem VI. a jeho promluvou k církevním archivářům (26. 9. 1963), v níž prohlašuje, že církevní dokumenty – a přeneseně též sakrální stavby – příštím pokolením dosvědčují „transitus Domini“ v tomto světě. Jan Pavel II. zdůrazňoval duchovní hodnotu kostelů, díky které se duše disponuje k přijetí evangelia (Promluva k Papežské komisi pro církevní památky, 31. 3. 2000) a nedávná Františkova encyklika Laudato si´ výrazněji propůjčuje teologické estetice sociální určení, když tvrdí, že „pozornost a láska ke kráse nám pomáhá oprostit se od utilitaristického pragmatismu“ (2015).

Církevní památky se tak stávají součástí posvátné liturgie, evangelizace a skutků milosrdné lásky. Patří k oněm „věcem patřícím k bohoslužbě“, jak je nazývá  Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium, 122) či „posvátným znamením“ podle teologa Romana Guardiniho (O duchu liturgie). Smysl pro víru napovídá, že tyto prostory v sobě uchovávají stopu, která nemizí ani poté, co ztratily bohoslužebný účel, vysvětluje Svatý otec. Církevní památky tak jako svědci komunitní víry mohou uchovávat její odkaz kupříkladu v rámci vhodné muzeální expozice, která z nich nečiní pouhé položky v dějinách umění, nýbrž takříkajíc jim propůjčuje nový život, v němž pokračují ve svém církevním poslání.

Nevyužívané kostely by navíc měly sloužit charitativním účelům, doporučuje římský biskup s poukazem na sv. Vavřince, který prodal cenné bohoslužebné předměty a výnos rozdělil mezi chudé. Církevní památky totiž nemají absolutní hodnotu, upozorňuje papež, a přestože jsme povinni o ně pečovat a uchovávat je, v případě potřeby mají sloužit k většímu dobru člověka, a zejména chudým.

Na skutečnost, že se kostely uzavírají kvůli nedostatku věřících, nelze reagovat úzkostně, vybízí Svatý otec, nýbrž považovat ji za znamení časů, které nás zve k reflexi a ukládá nám přizpůsobivost. Jak učí apoštolská exhortace Evangelii gaudium, „čas je nadřazen prostoru. (...) Dát prioritu času znamená starat se víc o to, abychom spouštěli procesy, než abychom obsazovali prostory“ (223). V závěru poselství papež František připomíná, že přestože nynější konference může poskytnout různé návrhy, závěrečná volba přísluší biskupům, a nemusí se pokaždé jednat o zrušení kostela. Pokud se však již k němu přistoupí, má je vždy doprovázet příslušná informovanost věřících, nikoli jejich pohoršení.

V první knize Makabejské čteme, že po osvobození Jeruzaléma a očistě znesvěceného chrámu osvoboditelé odložili kameny ze zbořeného oltáře a čekali na proroka, který by dal pokyn, co s nimi (srov. 1 Mak 4,46). Stejně tak není stavba nového kostela či nové určení bývalého kostela ryze technickou či ekonomickou operací, avšak má být zváženo v prorockém duchu. Prostřednictvím těchto staveb totiž působí svědectví o víře církve, které přijímá a doceňuje Pánovu přítomnost v dějinách, napsal papež František účastníkům vatikánské konference o církevních památkách.

(Zdroj: Vatican News)

 

Autor článku: Tomáš Tetiva
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou