Středeční audience se díky krásnému počasí konala zpět na náměstí sv. Petra a papež František svoji katechezi o modlitbě Otčenáš zaměřil na první ze sedmi invokací „Posvěť se jméno tvé“.
Foto: Radka Blajdová / TS ČBK
„Vypadá to, že zima končí, a proto jsme se vrátili na náměstí sv. Petra. Vítejte na náměstí,“ pozdravil papež František na začátku středeční audience asi 15 tisíc poutníků a vysvětlil, že dnešní katecheze bude věnovaná první ze sedmi invokací Otčenáše, která zní: „posvěť se jméno tvé“ a dodal, že „Otčenáš má sedm proseb, které lze snadno rozdělit do dvou podskupin. První tři prosby se soustředí na ´Ty´ Boha Otce, zbývající čtyři na ´my´ a naše lidské potřeby.“
V první podskupině proseb nás Ježíš uvádí do Svých přání, jež se všechna obracejí k Otci: „posvěť se jméno tvé, přijď království tvé, buď vůle tvá“; v té druhé On vstupuje do nás a tlumočí naše potřeby: vezdejší chléb, odpuštění hříchů, pomoc v pokušení a osvobození od zla.
„V tom spočívá základ každé křesťanské modlitby a řekl bych každé lidské modlitby, kterou na jedné straně vždycky tvoří kontemplace Boha, Jeho tajemství, krásy a dobroty, a na druhé upřímná a smělá žádost o to, co potřebujeme k životu, dobrému životu,“ uvedl dále Svatý otec a dodal, že „Otčenáš ve své jednoduchosti a podstatnosti vychovává toho, kdo se modlí, aby nehromadil prázdná slova, neboť – jak říká sám Ježíš - váš Otec ví, co potřebujete, dříve než ho prosíte´ (Mt 6,8).“
„Když mluvíme s Bohem, nečiníme tak proto, abychom mu vyjevili, co máme na srdci. To On ví lépe než my! Bůh je pro nás tajemstvím, nikoli však my pro Něho (srov. Ž 139,1-4). Bůh je jako matka, které se o svých dětech dovědí všechno pouhým pohledem: zda jsou spokojené nebo smutné, zda jsou upřímné nebo něco skrývají,“ uvedl papež František přirovnání.
„Prvním krokem křesťanské modlitby je tedy odevzdání nás samotných Bohu, Jeho prozřetelnosti. Jako kdybychom řekli: ´Pane, Ty víš všechno, vůbec nepotřebuješ, abych ti vysvětloval svoji bolest, prosím jen, abys tady byl se mnou: Ty jsi má naděje´,“ řekl dále papež František a poukázal na to, že je zajímavé si všimnout, že nás Ježíš v Horském kázání, hned jak podal text Otčenáše, vybízí, abychom si nedělali starosti a neznepokojovali se věcmi.
„Vypadá to jako protiklad: nejprve nás učí žádat o vezdejší chléb a potom nám říká: ´Nedělejte si starosti a neříkejte: Co budeme jíst? nebo: Co budeme pít? nebo: Do čeho se oblečeme?´ (Mt 6,31). Protiklad je to však pouze zdánlivý. Prosby křesťana vyjadřují důvěru v Otce, a právě tato důvěra nás vede, abychom žádali o to, co potřebujeme, bez znepokojování a rozrušení,“ uvedl papež František.
A proto modlitba Páně začíná prosbou: „posvěť se jméno tvé“, neboť „v této prosbě, která je první (!) je cítit veškerý Ježíšův obdiv k Otcově kráse a velikosti i touhu, aby Jej všichni uznali a měli rádi kvůli tomu, kým opravdu je,“ uvedl papež a vysvětlil, že se zároveň jedná o prosbu, aby bylo Jeho jméno posvěceno v nás, v naší rodině, v naší komunitě, v celém světě, neboť Bůh nás posvěcuje a proměňuje Svojí láskou, ale současně i my svým svědectvím vyjevujeme Boží svatost ve světě a zpřítomňujeme Jeho jméno.
„Bůh je svatý, ale pokud my, pokud náš život není svatý, je to obrovská nedůslednost! Boží svatost se musí odrážet v našich skutcích, v našem životě. Jsem křesťan. Bůh je svatý, a já se dopouštím tolika špatností? To je k ničemu! A také to škodí, překáží a nepomáhá,“ zdůraznil papež František a dále pokračoval:
„Boží svatost je expandující síla, a my prosíme, aby neprodleně zbořila bariéry našeho světa. První, kdo nese důsledky Ježíšova kázání, je právě zlo, které sužuje člověka. Zlí duchové žadoní: ´Co je ti po nás, Ježíši Nazaretský! Přišel jsi nás zahubit? Víme, kdo jsi: Svatý Boží!´ (Mk 1,24). Nikdy nebyla spatřena takováto svatost, která se nestará o sebe, nýbrž rozpíná se ven. Svatost – ta Ježíšova – se šíří v soustředných kruzích, jako když se hodí kámen do stojaté vody. Dny zla jsou sečteny, zlo není věčné, zlo už nám nemůže škodit: přišel silák, který vnikl do jeho domu. A tímto silákem je Ježíš, který i nám dává sílu, abychom vnikli do domu svého nitra.“
„Otec nás má rád, Syn pozvedá paže a přikládá je k těm našim, Duch ve skrytu pracuje na vykoupení světa. A my? Nechvějeme se v nejistotě. Máme totiž jednu obrovskou jistotu: Bůh mne má rád. Ježíš dal svůj život pro mne. Duch je ve mně. Toto je obrovská jistota. A zlo? To má strach. A to je krásné,“ zakončil papež František svoje zamyšlení nad první invokací modlitby Otčenáš.
(Zdroj: Vatican News, Tiskové středisko Svatého stolce)