Vzácný gotický deskový obraz Madony z Těrlicka se po několika staletích, kdy byl skrytý pod mladšími přemalbami a ozdobami, opět představí světu v rámci Otevřených chrámů 2019 ostravsko-opavské diecéze.
Že vůbec existuje, objevila restaurátorka Romana Balcarová při práci na opravě obrazu Panny Marie ustavičné pomoci z kostela sv. Vavřince v Těrlicku-Kostelci. Pustila se totiž do obnovy barokního obrazu. V té chvíli netušila, jaké ji čeká překvapení. Pod textiliemi, papírovými a kovovými ozdobami objevila s pomocí rentgenového snímání a dalšími provedenými průzkumy souvislou vrstvu vysoce kvalitní, pozdně gotické deskové malby Korunování Panny Marie. Kromě textilních doplňků byla původní gotická malba překryta vrstvou zlacení a dvěma vrstvami maleb tváří Matky a Dítěte. Jedna byla datována do období baroka a druhá pocházela z 19. století.
Díky objevu středověké malby bylo nutné kompletně změnit přístup k restaurování díla. „Po odstrojení obrazu jsme museli přepracovat koncepci restaurování a způsob jeho prezentace,“ vysvětluje Andrea Stanieková z Národního památkového ústavu a pokračuje: „Stav částí dřevěných desek, na nichž je obraz namalován, byl velmi špatný. Díky způsobu uchycení doplňků z kovu, textilu a papíru pomocí hustě zabitých drobných hřebíčků přímo do dřevěných desek se rozhodlo, že restaurátoři nejprve vytvoří přesnou kopii současné podoby obrazu s použitím originálních ozdob a ve druhé fázi zrestaurují pozdně gotickou deskovou malbu.“
Z jednoho obrazu tak vznikla dvě umělecká díla – gotická Madona a obraz Panny Marie podle malby z 19. století. Po čtyřleté restaurátorské práci se jejich cesty rozdělily. Zatímco obraz Panny Marie se vrátil na své místo do Těrlicka, gotická Madona našla po dobu trvání projektu Otevřené chrámy své místo v kostele sv. Václava v Ostravě.
Vzácná památka je vystavena za zvýšených bezpečnostních opatření. Obraz bude po celou dobu střežen zabezpečovacím systémem ve spolupráci s Městskou policií Ostrava.
Madona z Těrlicka je dílo nejvyšší umělecké kvality a jedinečný doklad tvorby pozdní gotiky na území Slezska. Rám pro výstavní prezentaci navrhl architekt Marek Štěpán. „Rozbíhající se strany rámu přejímají barevnost obrazu a barvy z obrazu plynou dál do prostoru, stejně jako Madona vyzařuje svou lásku,“ popsal symboliku architekt Štěpán.
Obraz vzbudil v první řadě zájem odborné veřejnosti. Vysoce kvalitní pozdně gotická malba datovaná kolem roku 1 500 pochází z Vratislavi, z okruhu dílny Jacoba Beinharda, jež byla ve své době centrem umělecké tvorby ve Slezsku.
(Jana Praisová)
Více v aktuálním vydání Katolického týdeníku, který je k mání elektronicky na www.katyd.cz/predplatne v řadě kostelů a ve vybraných novinových stáncích a knihkupectvích.
Svatý otec v zemi růží
Papež František navštívil Bulharsko. Nejchudší zemi EU označil za „most mezi východní a jižní Evropou“ a „bránu otevřenou Blízkému východu“.
Roztrhaná Evropa nemá šanci
Před 15 lety se Česká republika připojila k Evropské unii. Vztah Čechů k EU se proměnil. Jak a proč?
Téma: Proč se brát?
Jak slova manželského slibu proměňují životy?
Jsem kardinál pro chudé
Dieudonné Nzapalainga, první kardinál ze Středoafrické republiky, se představuje v rozhovoru.
Doma: Týden pro rodinu
Rodina má cenu – tak zní téma letošního Týdne pro rodinu, který se uskuteční 11.–19. května. V rámci celotýdenního slavení proběhnou stovky akcí po celé republice.
Příště: KOHO MÁŠ RADĚJI?
„A máš víc ráda mě, nebo bráchu?“ zní pátravá otázka dětí, když se chtějí ujistit, zda a jak jsou milované. Lze všechny své potomky milovat stejně ?
(Zdroj: Jiří Macháně, KT)