Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v listopadu 2019 představilo první oficiální verzi programového dokumentu IROP 2.
Jedná o první návrh dokumentu, který se může v průběhu dalších příprav zásadně změnit. Konečnou podobu dokumentu ovlivní zejména finální podoba nařízení Evropské komise a schválený Víceletý finanční rámec Evropské unie. Očekává se, že legislativa bude definitivně dojednána až v příštím roce, rozpočet EU může být schválen dokonce až v jeho druhé polovině.
Návrh podporovaných aktivit ve vybraných oblastech:
Kulturní dědictví:
Navržena podpora všech kulturních památek v ČR, tedy cca 40 tis. památek. Prozatím je otevřena otázka, zda bude možná podpora jen prostřednictvím tzv. integrovaných nástrojů, což jsou Místní akční skupiny (MAS) a Integrované teritoriální investice (ITI).
Sociální služby:
Rozvoj infrastruktury registrovaných sociálních služeb dle zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Vzdělávání:
Mateřské školy:
Zvyšování kapacity mateřských škol – pouze na území ITI (strategie metropolí a aglomerací) tam, kde je prokazatelná nedostatečná kapacita zařízení.
Zkvalitnění podmínek v MŠ - mimo území ITI. Žadatel musí doložit, že provoz MŠ funguje na základě výjimky z hygienických požadavků, či má škola udělenu výjimku z počtu žáků ve třídě. Zda bude podpora zkvalitnění podmínek v MŠ možná plošně na celém území ČR, se ještě diskutuje.
Základní školy:
Investice budou opět navázány na tzv. klíčové kompetence (přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práce s digitálními technologiemi), nepředpokládá se tedy podpora kmenových učeben. Výjimku budou tvořit neúplné školy (malotřídní školy zejména v menších obcích), kde bude možná podpora i neodborných učeben, a to prostřednictvím MAS. Dotace bude možné využít i na budování konektivity škol a zázemí pro pracovníky např. kabinety. Chybí podpora sportovišť, tělocvičen a jídelen. Spíše se nepředpokládá podpora výstavby nových škol.
Projekty v oblasti mateřských a základních škol budou muset být v souladu s tzv. Místním akčním plánem (MAP).
Střední školy:
Opět se počítá pouze s investicemi svázanými s klíčovými kompetencemi. Stejně jako v případě základních škol je podporováno i budování konektivity škol a zázemí pro pracovníky. Projekty v oblasti středního školství musí být v souladu s tzv. Krajským akčním plánem (KAP).
V případě středních škol se předpokládá, že budou součástí Regionálních akčních plánů (RAP). Zatím je jasné, že RAP bude obsahovat alokaci pro danou oblast na příslušný kraj. Uvažuje se o možnosti, že by Regionální stálé konference měly možnost stanovit specifická kritéria pro předkládané projekty. Mohly by tak peníze nasměrovat jen do určitého typu škol.
IROP 2 z velké části kopíruje návrhem podporovaných aktivit současné programové období. Přesto se najde několik témat, která jsou nová a některé naopak již podporována nebudou.
Nově podporovaná témata:
Cestovní ruch
Veřejná infrastruktura cestovního ruchu. O tom, co přesně bude předmětem podpory se stále diskutuje.
Revitalizace veřejných prostranství
Cílem je zlepšit stav zeleně na veřejných prostranstvích a zlepšit tak jejich funkce v oblasti zadržování vody a prevencí proti suchu.
V příštím programovém období již nebude podporována oblast sociálního podnikání. Zatím se nepočítá ani s podporou komunitních center, tato oblast bude pravděpodobně součástí nové Společné zemědělské politiky (stávající Program rozvoje venkova).
Návrh programového dokumentu vč. vyznačení nedořešených oblastí naleznete pod článkem.