Lupa
Obsah Obsah
Portál

Papež: Modlitba přitahuje Boží moc

Datum publikace27. 5. 2020, 13.45
TiskTisk

Pravidelná středeční katecheze byla papežem pronesena v knihovně Apoštolského paláce před televizními kamerami. Uvedena byla četbou několika veršů ze Žalmu (Žl 17, 1-3.5): »Slyš, Hospodine, spravedlivou žádost, všimni si mého nářku«. V katechezi se pak papež František zaměřil na modlitbu spravedlivých.

Papež František začal ve středu audienci slovy: „Záměr, který má s lidstvem Bůh, je dobrý“, přestože „v našem každodenním životě zakoušíme výskyt zla“. Papež se na úvod zaměřil na dva příběhy z knihy Genesis, které popisují vznik a expanzi zla a hříchu v následujících generacích.
První, v první kapitole knihy Genesis, je příběh Adama a Evy. V pochybnostech o Božích úmyslech „jejich srdce podléhá pokušení Zlého“, řekl papež. Chtějí být jako Bůh, ale „zkušenost jde opačným směrem: otevřou se jim oči a poznají, že jsou nazí (v.7), bez ničeho.“

Druhý, ze 4. kapitoly knihy Genesis, je příběh Kaina a Ábela. „Zlo se v druhé lidské generaci stává ještě pronikavější,“ řekl papež František a připomněl, že Kain „ač prvorozený, závidí bratrovi a vidí v něm soupeře, který ohrožuje jeho prvenství. V jeho srdci se usídlí zlo, a Kain jej nedovede ovládnout. Zlo začíná v srdci, kam vnáší myšlenky, které na druhého hledí zle a podezřívavě. A tak se příběh prvního bratrství končí vraždou.“

Papež František dále vysvětlil, že i přes to, že se Kainovi potomci věnují umění a řemeslu, rozšiřuje se také násilí. Toto nacházíme v „Lamechově zlověstném popěvku, který zní jako píseň pomsty: »Zabiji muže, abych pomstil svou ránu, a jinocha, abych pomstil svou podlitinu […] Měl-li být Kain pomstěn sedmkrát, Lamech bude pomstěn sedmasedmdesátkrát« (Gn 4,23-24).“ Touha po pomstě a samotný akt pomsty vyvolává další špatnosti a tak se zlo „šíří jako olejová skvrna, až se zmocní všeho.“ Bůh si ovšem všechnu tuto lidskou špatnost uvědomuje a to nám dokazují obrazy Potopy světa a Babylónské věže. Ukazují, že je potřeba nový začátek, jakési nové stvoření, které bude dovršeno v Ježíši Kristu.

Svatý otec ale kromě příběhů upozorňujících na šíření zla připomíná méně viditelný, mnohem skromnější a bohabojný příběh, který ukazuje naději na vykoupení. Jedná se o příběh, který připomínající třetího syna Adama a Evy, Seta, jeho syna Enoše a jeho potomků, kteří jednali pokorně a upřímně se modlili k Bohu. 

Modlitba je sílou míru

Papež František popsal tyto muže, „kteří se modlí na prvních stránkách Bible“, jako „tvůrce pokoje“. Vysvětlil, že když je modlitba autentická je „zbavena násilnických pudů“. Pravá modlitba „obrací pohled k Bohu, aby přišel a ujal se péče o lidské srdce...Modlitba kultivuje záhon v místech, kde je lidská nenávist schopna šířit jenom poušť. A modlitba je mocná, protože přitahuje Boží moc, která vždycky dává život. Bůh je Bohem života, obrozuje,“ dodal.

Modlitba je semenem života a dialogu s Bohem

Svatý otec pak vyprávěl příběh jednoho nejmenovaného předsedy vlády z minulosti, který o sobě prohlašoval, že je ateistou. „Neměl náboženské cítění, ale jako dítě slýchal babičku, jak se modlí, což mu utkvělo v srdci. A jednou, když na něho dolehla těžká chvíle, vyvstala mu v srdci vzpomínka na modlící se babičku. Začal se tedy modlit stejně jako ona a objevil Ježíše. Modlitba je vždycky řetězcem života.“ 

Papež připomněl, že modlitba je semenem života, a proto je velmi důležité naučit děti modlit se. Jak řekl Svatý otec: „Je třeba je naučit, jak se dělá znamení kříže, protože to je první modlitba. Je důležité naučit děti modlitbě. Potom možná pozapomenou, vydají se jinou cestou, ale první modlitby osvojené v dětství zůstávají v srdci, protože jsou zárodkem života, setbou dialogu s Bohem.“

Modlitba přeměňuje srdce z kamene na srdce z masa

Papež František vysvětlil, že z tohoto důvodu spravedliví muži a ženy modlitby - často nepochopení nebo odsunutí na okraj - nepřetržitě nabízeli přímluvu za svět a odvolávali se na Boží sílu k uzdravení a růstu. „Svět žije a roste díky Boží síle, kterou tito jeho služebníci přitahují svojí modlitbou.'

Svou katechezi uzavřel slovy, že právě prostřednictvím těchto Božích služebníků je Jeho putování v Božích dějinách vedlo skrze lidi oddané modlitbě, procházelo oním „zbytkem“ lidstva, který prosil Boha, aby konal divy, a zejména proměňoval naše srdce z kamene v srdce z masa.“ (srov. Ez 36,26)

„Modlitba otevírá dveře Bohu, který naše nezřídka kamenné srdce proměňuje v srdce lidské. Je zapotřebí hodně lidskosti. S lidskostí jde modlitba dobře.“

Celý text papežovy promluvy naleznete zde.  

(Zdroj: Vatican News, překlad Milan Glaser)

Autor článku: Tereza Myslilová
Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou