I krizový stav kvůli koronaviru mohl být“ příležitostí ke svědectví“. O ně se pokusila i Dívčí katolická škola - viz přiložený rozhovor. Handicapované klientky její chráněné dílny, většinou absolventky školy, ušily a zdarma jiným potřebným rozdaly přes tisíc roušek….
Dívčí katolická střední škola je nejstarší církevní školou v České republice. Učitelský sbor je sice tvořen věřícími pedagogy, ale dívek se na vyznání neptají. „Do výuky je sice zařazena hodina křesťanské výchovy, ta je ale jen informativní, dívkám víru nenutíme,“ říká ředitel školy Luboš Hošek, který poskytl rozhovor týdeníku ŠKOLSTVÍ:
Čím je právě vaše škola oproti jiným středním školám jiná?
Je naprosto rozdílná tím, že je malá. Dohromady v ní studuje ve čtyřech třídách jen 52 žákyň, takže se jim můžeme věnovat opravdu individuálně. A pak je výjimečná v tom, že u nás společně studují děvčata z nefunkčních rodin, z dětských domovů a s mentálním či tělesným handicapem.
Takže bezproblémová inkluze v praxi.
Úplně bez problémů to nejde, ale my, učitelé, školní psycholog se školním sociálním pracovníkem a speciálním pedagogem, děláme vše pro to, aby děvčata, byť s jistými rozdíly, byla sobě rovná a společně se i něco naučila.
Jak spolu dívky vycházejí?
To se společně učí. Žákyně se během studia učí nejen se vzájemně tolerovat, ale jsou motivovány pomáhat jedna druhé, mít oči otevřené pro těžkosti i obdarování těch druhých. Toto, když si osvojí, tak se jim to pak hodí i v životě. Samozřejmě to nejde hned, spíš je to proces učení, tvořit dobrou partu.
Jaké jsou u vás studijní obory?
Nabízíme střední vzdělání ve dvou oborech: pečovatelské služby a praktická škola dvouletá. Dvouletý studijní obor je zaměřený na práci v sociálních službách, výstupem je vysvědčení o závěrečné zkoušce. Vyučované předměty pak jsou: všeobecný základ, cizí jazyk, zdravověda, epidemiologie a hygiena, pečovatelská praxe, základy šití, základy vaření, základy administrativy a práce s počítačem. U druhého oboru je to všeobecný základ, rodinná výchova, základy šití a základy vaření.
Chodí na praxi přímo do terénu?
Ano. Praktickou výuku mají jak v mateřské školce, u dětí zdravých i s postižením, tak i v různých typech tradičních i netradičních domovů pro seniory či v domově pro mentálně postižené.
Je to zvláštní, vidět, jak se ve starodávné budově kláštera Křižovníků, kde sídlíte, snoubí minulost s moderními učebními pomůckami.
V každé učebně máme interaktivní tabuli s dataprojektorem, ve škole je dostatek výpočetní techniky a počítače nechybí v žádné učebně. Výcvik první pomoci probíhá mimo jiné i na elektronickém resuscitačním trenažeru, cvičná kuchyně je vybavena moderním zařízením – včetně pomůcek pro výuku handicapovaných studentek. Patříme tedy mezi špičkově vybavené střední školy.
Co by ještě měly zájemkyně o studium o vás vědět?
Určitě to, že pro přijetí na naši školu není rozhodující, kolik toho umí, ale zda mají o obor zájem. Pak také to, že kromě vysvědčení o závěrečné zkoušce mohou získat i pět dalších osvědčení, ale zejména, že odtud vyjdou připraveny pro práci s lidmi, která má skutečně smysl. A rovněž to, že nevybíráme školné, to je také důležité.
Co je obsahem vaší mimoškolní činnosti?
Ta je opravdu různorodá a bohatá. Vedeme kroužky znakové řeči, zdravotní tělesné výchovy, stolního tenisu, máme školní pěveckou scholu, nabízíme kroužek turistický, klub mladého diváka či kroužek šití.
Kde vaše absolventky nacházejí uplatnění nejčastěji?
Na pozici pracovník v sociálních službách v domovech důchodců, domácích pečovatelských službách a podobně. Díky osvědčením však mohou pracovat i jako sanitářky v nemocnicích a jiných zdravotnických zařízeních, dále jako pomocné kuchařky nebo v textilní výrobě. Motivovaným studentkám nabízíme i získání osvědčení chůvy. Téměř všechny naše absolventky nalezly pracovní místa krátce po škole.
Jste katolická škola. Mají některá děvčata zájem pracovat třeba i u řeholních řádů?
Některé absolventky opravdu profesně zakotvily v církevních sociálních zařízeních. A některé pracují jako pečovatelky ve školní firmě, kde se starají o čtyřicet klientů v jejich domácnostech. Pro handicapované absolventky zřizujeme chráněnou dílnu, kde mohou najít trvalé uplatnění.
Snaha vaší školy o zlepšování podmínek pro výchovu a vzdělávání handicapovaných a sociálně znevýhodněných žáků byla také oceněna.
V roce 2009 byla naše škola oceněna ministerstvem školství medailí prvního stupně za zlepšování podmínek pro výchovu a vzdělávání handicapovaných a sociálně znevýhodněných žáků. Samozřejmě, že nás to všechny moc potěšilo.
Za týdeník Školství rozhovor vedla Eva Rokytová