banner sekce
Sekce

Odbor analýz církevních dat

Tisková zpráva: Dlouhodobé budování komunity se církevním školám vyplatilo v době krize

Jak se církevní školy vypořádaly s víc než rok trvající distanční výukou? To zjišťovali sociologové z České biskupské konference v rozsáhlém výzkumu na přelomu dubna a května tohoto roku. Do výzkumu se zapojily katolické školy v České republice i většina církevních nekatolických škol. Mezi hlavní zjištění patří, že prioritou církevních škol bylo udržet kontakt s žáky i rodiči.
Publikováno: 7. 6. 2021 13:45

Boj o žáky nevzdaly ani v nejtvrdším lockdownu

V čem jsou církevní školy jiné a jaké mají kvality se ukázalo v nelehkém období koronavirové krize. Napříč republikou je podle březnového odhadu České školní inspekce asi 10 tis. žáků ZŠ a studentů SŠ, kteří se tzv. „ztratili“ (neúčastní se vůbec distanční výuky) a školy nejsou s jejich rodinami nijak v kontaktu. Pro církevní školy bylo po celou dobu pandemie prioritou zůstat s žáky a rodiči v kontaktu jakýmkoliv způsobem a zdá se, že se jim to podařilo. Na celém území ČR mají „ztracených“ dětí pouze několik jednotek (31), což je desetkrát méně než celorepublikový průměr (0,18 % zatímco celorepublikově je to 1,13 %). Řada dětí na církevních školách je přitom z vícečetných rodin, pro které bylo zajištění podmínek domácí výuky často na hranici sil (50 tis. žáků nemá technické podmínky na účast v online výuce). „To, že škola funguje nejen jako poskytovatel státem povinných služeb, ale aktivně vytváří komunitu občansky aktivních lidí, kteří se vzájemně podporují a kterým není lhostejné, co se kolem nich děje, je pravděpodobně důvodem, proč tyto školy zvládly udržet kontakt s naprostou většinou žáků i v této náročné době,“ komentuje skutečnosti plzeňský biskup Tomáš Holub, který má v rámci ČBK na starosti církevní školství.

Nasazení bylo obrovské, i když nadšení dosáhlo bodu mrazu

Jarní online výuka ukázala odolnost a kreativitu českých učitelů, schopnost občanské společnosti podpořit vzdělávací sektor a nasazení rodičů doma. Postupně byl ve všech školách zaznamenán zvýšený zájem o jinak spíš okrajově využívané služby konzultací školních psychologů apod. V církevních školách, kde je většinou školní poradce, kaplan nebo psycholog standardní součástí učitelského sboru a s dětmi se zná, se právě tyto vztahy ukázaly jako nenahraditelná pomoc. Velkou oblibu měly i netradiční aktivity cílící mimo běžnou výuku a stmelující kolektiv tříd i celé školy.  „Chtěl bych poděkovat všem ředitelům církevních škol za maximální snahu udržet nejen vysokou kvalitu výuky, ale právě i za jejich kreativitu, a rodinám za ochotu spolupracovat, i když ne všem vždy všechno vyhovovalo a musely dlouhodobě fungovat v podmínkách, které si někteří představitelé této země možná ani nedokážou představit,“ popisuje Jiří Vojáček, ředitel biskupského gymnázia v Hradci Králové.

Na co kladou církevní školy důraz dlouhodobě?

Sociologové z ČBK sbírali také informace o každoročně přijímaných uchazečích. Data ukazují, že zájem o církevní školy je v ČR násobně vyšší než reálný počet míst na školách. Na základní školy a mateřské školy se dostanou cca 2/3 uchazečů, na gymnázia dokonce jen 1/3. Kvalita církevního školství patří dlouhodobě mezi vyhlášené jistoty. O tom, proč to tak je, hovoří Martin Čech, vedoucí sekce pro školy ČBK „Církevní školy nabízejí kvalitu v kombinaci s lidským přístupem a jasnými pravidly, což je kombinace, která není pro jiné školy typická.“

Kombinace lidského přístupu s vysokou kvalitou služeb vyžaduje větší angažovanost rodičů i vyšší zapojení učitelského sboru, ale nese své plody. Jak se ukázalo nyní v krizi, jsou církevní školy kromě vzdělávání schopné poskytnout žákům i kvalitní psychickou podporu a vytvořit společenství rodin, které se podporují v případě potřeby navzájem. Na čem se ale všichni shodují, že by něco takového nechtěli už zažít znova. Představa, že online výuka může nahrazovat osobní přítomnost dětí ve škole, je absurdní a rozhodně jde o naprosto krizové řešení. Momentálně jsou všichni šťastní, že se alespoň nějak mohou již nad učením potkávat.

Pro více informací kontaktujte:
Monika Klimentová, tiskové středisko ČBK
+420 730 915 454
tisk@cirkev.cz nebo Odbor církevních dat ČBK data@cirkev.cz

Soubory ke stažení

Autor článku:
Daniel Chytil

Související články

Další aktuality

Papež František: Na kříži se Ježíš modlil za každého z nás

Papež František dnes dopoledne na nádvoří sv. Damase v Apoštolském paláci ve Vatikánu pronesl poslední z cyklu katechezí o modlitbě, kterou věnoval Ježíšově velikonoční modlitbě za nás.
16.06.2021

V Mexiku byl zastřelen 33letý františkán a skupina věřících

V Mexiku byl zastřelen 33letý františkán, P. Juan Antonio Orozco OFM a s ním i skupina věřících, kteří se nešťastnou náhodou ocitl v přestřelce mezi dvěma drogovými kartely.
16.06.2021

400 let od popravy představitelů českého povstání na Staroměstském náměstí v roce 1621

Ekumenická rada církví a Česká biskupská konference vydala u příležitosti připomínky 400 let od popravy představitelů českého povstání na Staroměstském náměstí v roce 1621 Pracovní list č. 4 Ekumenické komise pro české církevní dějiny pro 17. století.
16.06.2021

Mediace - lektor Mgr. Aleš Bednařík

Seminář je navázáním na kurz Řešení konfliktních situací a emočně náročných rozhovorů. Lektor Aleš Bednařík představí interaktivní metody vedení skupinových diskuzí, které pomáhají vést ke konstruktivnímu řešení a smysluplným cílům pro skupinu. Jsou konflikty, ve kterých už strany neumějí nebo nechtějí spolu jednat, ale jejich dohoda je potřebná, nebo si ji sami přejí, ale neumějí se k ní dopracovat. V těchto situacích se často obracejí na autoritu, aby jim pomohla. Kněz nebo jáhen jako mediátor – jako nestranná třetí osoba může takovéto spory pomáhat řešit.
15.06.2021

Umění vést lidi

Jednodenní kurz pro vedoucí pracovníky církevních institucí, kteří mají pod sebou zaměstnance. Dozvíte se, co znamená vedení, jak delegovat, jak naslouchat potřebám svěřených podřízených, jak zvládat konflikty i jak spolupracovat a vycházet s lidmi. To vše ve formě praktických cvičení, společného zážitků a názorných, často zábavných příkladů.
15.06.2021