Lupa
Obsah Obsah
Portál
Reklama

Kajícná pouť

Autor: Andrea Tornielli Zdroj:Vatican NewsVatican News
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace18. 7. 2022, 19.42
TiskTisk

Zvláštností cesty papeže Františka do Kanady je konkrétní gesto blízkosti původním obyvatelům.

image:Image 15/source/orig/14389_11246_0_844.jpeg

Ještě nikdy během svého téměř desetiletého pontifikátu František neoznačil jednu ze svých zahraničních cest za "kající pouť". Právě tato definice, kterou papež použil při modlitbě Anděl Páně v neděli 17. července, dává nahlédnout do zvláštností jeho nadcházející cesty do Kanady. Nejde v první řadě o cestu do země, ani o návštěvu, jejímž hlavním cílem je setkání s katolickými komunitami, ale spíše o konkrétní gesto blízkosti původním obyvatelům, kteří obývají tuto zemi a kteří utrpěli následky kolonialistického přístupu. Jedním z nešvarů kolonialismu byla snaha vymazat kulturu původních obyvatel, která se uskutečňovala v takzvaných "rezidenčních školách", ústavech, které se snažily "vzdělávat" a "vyučovat" děti původních obyvatel pomocí tvrdé disciplíny a oddělovaly je od jejich rodin. Tyto školy s velmi vysokou úmrtností byly zřízeny kanadskou vládou, která je financovala, ale jejich řízením byly pověřeny křesťanské církve, a tedy i katolické řeholní řády.

Cesta k uzdravení a usmíření začala již před nějakou dobou a milníkem byla setkání, která se konala v Římě od konce března do začátku dubna, kdy se František nejprve setkal odděleně a poté společně se skupinami Prvních národů ("First Nations"), Métisů ("mestizos") a Inuitů a vyjádřil jim "rozhořčení a hanbu" nad tím, co se stalo. Domorodí obyvatelé se cítili vítáni a především vyslechnuti. Velmi si však přáli, aby jejich země navštívil římský biskup a požádal je o odpuštění.

Klíčem k pochopení cesty je tedy kajícný postoj, který charakterizuje její hlavní momenty. Je to stejný postoj, který Benedikt XVI. navrhl v roce 2010, když čelil skandálu zneužívání dětí; totéž, co svatý Jan Pavel II. navrhl při jubileu roku 2000 pro "očištění paměti", když žádal o "akt odvahy a pokory v uznání chyb, kterých se dopustili ti, kdo nesli a nadále nesou jméno křesťanů", a to na základě přesvědčení, že "skrze pouto, které nás v mystickém těle spojuje navzájem, všichni, i když nemáme osobní odpovědnost ani nenahrazujeme soud Boha, který jediný zná srdce, neseme tíhu chyb a provinění těch, kdo nás předešli".

Umět naslouchat, vžít se do kůže obětí a jejich rodin, sdílet jejich bolest a porozumět jí, reagovat gesty blízkosti a ne pouze historickými analýzami nebo chladnými statistikami, je hluboce křesťanské. Petrův nástupce přichází "v Ježíšově jménu vstříc a obejmout" jako pastýř církve, která se nestydí projevit pokoru a prosit o odpuštění.

Přeložil: Petr Vacík

Focusy

Papež František Papežské cesty

Mohlo by vás zajímat

image:Image Poslední rozhovory
Poslední rozhovory Joseph Ratzinger, Peter Seewald, Benedikt XVI.
Cena: 269 Kč
image:Image Doprovázet, rozlišovat a integrovat
Doprovázet, rozlišovat a integrovat Pavel Ambros
Cena: 260 Kč
image:Image Impulzy papeže Františka
Impulzy papeže Františka Anna Lexmaulová
Cena: 252 Kč
image:Image Teologie těla
Teologie těla Jan Pavel II.
Cena: 382 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou