Lupa
Obsah Obsah
Portál

Kněz, digitální misionář, pomáhá mladým lidem „přejít od obrazovky k oltáři“

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí,Rozhovory, svědectví a komentáře
Datum publikace24. 7. 2025, 13.28
TiskTisk

V souvislosti s Jubileem digitálních misionářů a katolických influencerů, které se bude konat v Římě ve dnech 28. až 29. července, nabídl mexický kněz P. Heriberto García Arias, autor připravované publikace ve španělštině „Digitální misionáři: influenceři nebo svědkové Krista dnešní doby?“ reflexi o roli evangelizátorů na sociálních médiích a významu jejich přítomnosti v digitálním světě.

image:Image 74/source/orig/73860_snimek-obrazovky-2025-07-24-v-13-22-54.png

S více než 2 miliony sledujících na svém účtu TikTok @heribertogarciaar a více než 200 tisíci sledujících na Instagramu poskytl mladý kněz rozhovor španělskojazyčné televizní stanici EWTN News, „EWTN Noticias“, v němž zdůraznil, že katolická církev „podniká důležité kroky, aby byla přítomna v celém digitálním kontextu“.

Na základě svých zkušeností a své knihy vysvětluje García rozdíl mezi katolickým influencerem a digitálním misionářem, jejichž „účel je odlišný“. Ačkoli oba používají média, influencer může nabízet a prodávat produkty v souladu se svými hodnotami, zatímco účelem digitálního misionáře je přinést svou zkušenost s Kristem na sociální sítě.

Upozornil, že mladší generace tráví na sociálních médiích velké množství času: „Jsou to i lidé, kteří hledají Boha, a proto tam musíme být přítomni i my, být svědky, ale ne s cílem zastavit se tam, ale spíše přesunout diváka od obrazovky k oltáři.“  „Je to tedy pouze cesta, ne cíl,“ dodal.

Přesun od obrazovky k oltáři

Mexický kněz poukázal na to, že církev se vždy přizpůsobovala různým kulturám, aby přinášela poselství Ježíše Krista, a potvrzuje, že „nyní je řada na nás vstoupit do této kultury, kde nové generace přicházejí s odlišným způsobem myšlení, kde je pro ně digitální svět realitou“.

Pro kněze představuje oslava Jubilea digitálních misionářů a katolických influencerů – která se shoduje také s Jubileem mládeže – oficiální uznání všech těchto misionářů ze strany církve. „Ještě před třemi lety pojem ‚digitální misionář‘ ani neexistoval,“ uvedl a dodal, že dnes je jich po celém světě více než 3 500. Ačkoli uznal, že tato nová realita může vyvolávat určitý strach, ujistil, že plody jsou již vidět.

Podle kněze ze státu Jalisco v Mexiku je přítomnost na sociálních médiích naléhavá a nezbytná, protože mnoho mladých lidí sleduje TikTok, ale nepřekročí práh kostela. Proto zdůraznil, jak je důležité vytvářet obsah, který vzbudí jejich zájem a pomůže jim „vstoupit do církve/kostela“.

Pokud jde o riziko bagatelizace poselství, uvedl, že církev je v každé kultuře vnímána jinak, a zdůraznil potřebu formovat a doprovázet digitální misionáře, aby byli „sjednocení ve stejné pravdě“.

„To nemluvím já, to mluví on“

García vysvětlil, že důvodem jeho působení v sociálních médiích je „pastorační nutnost řešit potřeby mladých lidí, kteří tam jsou přítomni“. 

„Máme velmi krásné poselství, nesrovnatelnou filosofii, transcendentální nabídku. Ale někdy nevíme, jak to sdělit, nevíme, jak mluvit jejich jazykem. Věřím, že musíme sdělovat toto poselství, které jsme zažili, ale přizpůsobené novým generacím.“

Kněz, který cítil, že je povolán ke kněžství, již když mu bylo 15 let, přiznal, že na začátku svého povolání trpěl trémou. Jeho formace v oblasti institucionální komunikace církve mu však pomohla pochopit, že „Bůh mi ukázal, že to nejsem já, kdo mluví, ale on“.

Mladý kněz bere svou práci na sociálních sítích jako velkou odpovědnost a tváří v tvář pokušení stát se „sebestředným“ zdůraznil: „Pokud chcete, aby se vaše poselství dostalo k lidem, musíte se s touto pokušením vypořádat, protože nakonec vás sledují, protože jste jim sympatický a mají vás rádi. Musíte však být ostražití. Nejde o to, abyste byli středem pozornosti a mluvili o Kristu; On musí být v centru pozornosti,“ dodal.

Kněz uznal, že jeho formace mu umožnila pochopit, že je „mluvčím“ církve: „Vy nejste protagonista; jde o církev, jde o Krista, a to musíte mít vždy na paměti, protože velkým rizikem je, že církev ztratí nejen svou reputaci, ale také svou autoritu ve světě. A to je v našich rukou.“

„Duch Svatý působí prostřednictvím algoritmů“

García hovořil také o tom, že obdržel četná svědectví od lidí, jejichž životy byly proměněny jeho poselstvími. 

„Ženy, které se chystaly na potrat, ale nakonec ho nepodstoupily, lidé, kteří byli možná trochu v rozporu s Bohem, protože měli dítě v nemocnici, ale našli další povzbuzení pokračovat." Nebo dokonce někdo chtěl spáchat sebevraždu, ale díky jeho poselství se zastavil a mohl jít dál.

„Duch Svatý působí prostřednictvím algoritmů a oslovuje srdce, která potřebují Jeho slovo a  naději,“ zdůraznil. Na závěr dodal, že jeho práce má podporu církve a biskupa, což mu dává klid a sílu pokračovat v této stále více potřebné evangelizační práci.

Zdroj: CNA 

Focusy

Jubilejní rok 2025 Mladí v církvi Média

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou