Papež Lev XIV. varuje před možností manipulace mladých lidí a dětí umělou inteligencí, a zdůrazňuje, že „ochrana důstojnosti nezletilých se nemůže omezovat pouze na pravidla“, ale vyžaduje také „digitální vzdělávání“. Svatý otec to uvedl ve čtvrtek ve Vatikánu v promluvě k účastníkům konference „Důstojnost dětí a dospívajících ve věku umělé inteligence“.
Ochrana důstojnosti nezletilých se nemůže omezit jen na soubor pravidel, ale vyžaduje řádné digitální vzdělávání, zdůraznil papež Lev XIV. ve svém projevu k účastníkům konference „Důstojnost dětí a dospívajících v éře umělé inteligence“, která se konala ve čtvrtek ve Vatikánu.
Když sledujeme, jak umělá inteligence mění mnoho aspektů našeho každodenního života – včetně vzdělávání, zábavy a bezpečnosti nezletilých –, vyvolává to podle papeže rovněž „důležité etické otázky, zejména pokud jde o ochranu důstojnosti a blaha nezletilých“.
Papež varoval, že děti a dospívající jsou obzvlášť ohroženi manipulací prostřednictvím algoritmů umělé inteligence, které mohou ovlivňovat jejich rozhodování a preference. Je nezbytné, aby si rodiče a vychovatelé byli této dynamiky vědomi a aby byly vyvinuty vhodné prostředky, které umožní sledovat, jak mladí lidé interagují s technologiemi.
„Vlády a mezinárodní organizace jsou zodpovědné za vytváření a implementaci pravidel, která chrání důstojnost nezletilých v éře umělé inteligence,“ zdůraznil papež. Jak řekl, zahrnuje to “aktualizaci stávajících zákonů týkajících se ochrany údajů tak, aby mohly reagovat na nové výzvy, které nové technologie přinášejí, a prosazování etických standardů pro vývoj a používání umělé inteligence“.
„Ochrana důstojnosti nezletilých se však nesmí omezovat pouze na pravidla; vyžaduje také digitální vzdělávání,“ dodal papež. „Co je zapotřebí, jsou každodenní, soustavné vzdělávací aktivity, prováděné dospělými, kteří jsou sami vyškoleni a podporováni prostřednictvím sítí spolupracovníků,“ poznamenal Lev XIV. Tento proces zahrnuje pochopení rizik, která může představovat jak používání umělé inteligence, tak i předčasný, neomezený a nekontrolovaný přístup k digitálním technologiím pro vztahy a vývoj mladých lidí.
„Jedině budou-li se podílet na objevování těchto rizik a jejich dopadů na jejich osobní a společenský život, mohou být nezletilí podporováni v přístupu k digitálnímu světu jako k nástroji posilujícímu jejich schopnost činit zodpovědná rozhodnutí za sebe i za ostatní.“
Svatý otec poznamenal, že jde v tuto chvíli o životně důležitý úkol, protože jde o ochranu lidské originality a sounáležitosti. Pouze přístup založený na vzdělání, etice a zodpovědnosti „může zajistit, aby umělá inteligence sloužila jako spojenec, a nikoli jako hrozba v růstu a vývoji dětí a dospívajících.