Lupa
Obsah Obsah
Portál

Papež: Vzdělávejme k důstojnosti, spravedlnosti a důvěře ve světě poznamenaném válkou

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace28. 10. 2025, 13.45
TiskTisk

Apoštolský list „Kreslit nové mapy naděje“, který papež Lev XIV. podepsal 27. října a zveřejnil u příležitosti 60. výročí koncilní deklarace o křesťanské výchově Gravissimum Educationis, navazuje na poselství Druhého vatikánského koncilu a rozvíjí je pro dnešní dobu. Dokument reaguje na současné vzdělávací krize vyvolané válkou, migrací, nerovností a chudobou.

image:Image 78/source/orig/77897_cq5dam-thumbnail-cropped-1500-844-18.jpeg
Vatican Media

Lev XIV. zdůrazňuje, že vzdělávací charismata nejsou neměnnými modely, ale živou odpovědí na potřeby každé epochy. Připomíná odkaz sv. Augustina i významné pedagogy, kteří se věnovali chudým a znevýhodněným – sv. Josefa Kalasanského, sv. Jana Boska či sv. Marcelina Champagnata. Ocenil také svědectví řeholnic a laiček, například Marie Montessori nebo sv. Alžběty Anny Seton, které otevřely cestu vzdělání dívkám, migrantům a potřebným.

Podle papeže je výchova vždy kolektivním úsilím, do něhož vstupují učitelé, studenti, rodiny, pastýři i celá společnost. Jako vzor připomíná myšlení sv. Johna Henryho Newmana, který byl nyní jmenován spolupatronem vzdělavatelů vedle sv. Tomáše Akvinského. Školy a univerzity mají být místem, kde se poznání spojuje se srdcem a schopností rozlišování. Učitelská profese je podle papeže povoláním ke službě, jež vyžaduje čas, důvěru, kompetenci a soucit.

Dokument varuje před redukováním vzdělávání na technické dovednosti nebo ekonomickou produktivitu. Vzdělávání má chránit lidskou důstojnost, vidět každého jako neopakovatelného člověka s tváří, příběhem a posláním. Papež zároveň vyzývá katolické školy, aby obnovovaly důvěru v době strachu a rozdělení, a podporovaly bratrství mezi národy. Vzdělání pro mír není podle něj pasivní, ale aktivní – učí smíření, spravedlnosti a solidaritě. Integralita výchovy má zahrnovat i rozměr sociální a environmentální spravedlnosti: když trpí země, trpí nejvíce chudí.

Lev XIV. také varuje před podřízením vzdělání logice trhu a finančních zájmů. Technologie mají obohacovat učení, nikoli oslabovat vztahy. Ani umělá inteligence nemůže nahradit lidskou tvořivost, empatii či schopnost učit se z chyb. Navazujíc na globální vzdělávací pakt papeže Františka dokument zdůrazňuje tři priority: pěstování vnitřního života, formování lidské digitální kultury a výchovu k míru a dialogu.

V závěru papež vybízí pedagogy, aby používali jazyk, který uzdravuje, a neztráceli odvahu čelit výzvám dneška s velkorysostí a otevřeností. Připomíná, že vzdělávání, které zapomene na chudé, ztrácí svou duši.

Zdroj: Vatican News, anglická sekce

Focusy

Papež Lev XIV.

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou