Proč ČBK nepodporuje ratifikaci tzv. Istanbulské úmluvy?

V současné době probíhá ve společnosti diskuze, zda by měla Česká republika ratifikovat tzv. Istanbulskou úmluvu (IÚ). Česká biskupská konference svůj postoj k tomuto dokumentu již několikrát vyjádřila. Níže je krátké shrnutí, proč nepodporuje ratifikaci této Úmluvy.
Publikováno: 18. 10. 2018 16:30

Ilustrační foto

Římskokatolická církev již z povahy svého učení rezolutně odmítá všechny formy násilí páchaného na ženách i mužích. To patří k základu křesťanské víry. Jakékoliv násilí zvláště na ženách, dětech nebo jinak slabých považuje za trestuhodné a zcela zavrženíhodné. Navíc je třeba říci, že církev vždy hlásila rovnost pohlaví a v křesťanské tradici je úcta k ženě vlastní. Možná už se také pozapomnělo, že celý koncept lidských práv vyšel právě z křesťanství a z jeho učení o lidské důstojnosti, která je stejná pro všechny lidi – ženy i muže.

Zástupci Římskokatolické církve stejně jako dalších církví, kteří podepsali prohlášení adresované poslancům ohledně IÚ, jsou ale přesvědčeni, že Úmluva není pro členy Evropské unie potřebná, ani nijak novátorská. Všechny státy EU již nyní považují dodržování lidských práv a svobod za základní pilíře svého státu. Stávající česká legislativa na činy popisované v IÚ již také pamatuje. Církve se navíc samy za potírání násilí velmi zasazují a jeho obětem podávají pomocnou ruku (např. díky celostátní síti Charity ČR, ale i nabídce různého poradenství pro lidi v krizové situaci či vztahových problémech atd.).

Postoj Římskokatolické církve k Istanbulské úmluvě se také týká pohledu na institut manželství jako na posvátný svazek muže a ženy, a na rodinu, což je podle církve jedinečný předpoklad nezbytný pro harmonický rozvoj člověka. Některé pasáže IÚ mohou být však chápány jako možné ohrožení těchto hodnot, které jsou přínosné pro celou společnost.

Jazyk Úmluvy je navíc ideologický a ideový. Ukazuje dějiny světa jako bojiště mezi mužem a ženou. Vztah mezi mužem a ženou by však měl být založen na vzájemné úctě, respektu a přátelství, nikoliv na třídním boji. Popis násilí, které je v Úmluvě definováno jako jakýsi historicky daný útlak žen ze strany mužů, je pouze zjednodušení problému. Nelze jej chápat jako východisko pro skutečné řešení. Podle analýz existují tři přístupy k domácímu násilí: psychologický, genderový (feministický) a sociologický. Psychologický vnímá domácí násilí jako problém člověka, různých poruch jeho osobnosti a psychopatologie. Genderový naopak zdůrazňuje genderové nerovnosti; v sociologickém přístupu je kladen důraz na analýzu, postavení a fungování rodiny v současné společnosti. IÚ pracuje pouze s jednou z uvedených teorií (genderovou), což církev odmítá a chce, aby byl domácímu násilí věnovaný komplexní přístup s adresováním všech jeho příčin.

Aplikace Úmluvy by také výrazně zasáhla do legislativy, výchovy a vzdělávání. I když církev plně podporuje ochranu žen a slabých, nemůže souhlasit s genderovými ideologiemi, které rovnost prezentují jako stejnost, což může mimo jiné vést až k popírání rozdílu mezi mužem a ženou.

Podle ČBK by tedy bylo dobré se místo ratifikace dokumentu – bez konkrétního dopadu na problematiku násilí – zaměřit více na prevenci, pomoc obětem či poradenství.

Další informace k tématu naleznete na webu http://www.istanbulskaumluva.cz.

Sdělení profesora Petra Piťhy k diskuzi o Istanbulské úmluvě zde

Soubory ke stažení

Autor článku:
Monika Klimentová

Související články

Další aktuality

Biskup Bergoglio a eucharistický zázrak v Buenos Aires

Papež František ještě jako buenosaireský biskup schválil vědecké přešetření domnělého eucharistického zázraku, k němuž došlo v letech 1992-1996 a který bývá označován za „eucharistický zázrak z Buenos Aires“. Již jako kardinál pak vícekrát navštívil kostel Nejsvětější Panny Marie v centru argentinského hlavního města, který uchovává znamení tohoto divu, a vedl tam eucharistickou adoraci.
03.08.2020

Papež: Soucit je důvěra v prozřetelnou Otcovu lásku

Před dnešním polednem dorazila na Svatopetrské náměstí asi tisícovka lidí, aby si vyslechla pravidelnou promluvu Petrova nástupce, pomodlila se spolu s ním a dostala apoštolské požehnání. Papež František komentoval evangelium (Mt 14,13-21), které bylo čteno při mši svaté tuto, v pořadí již 18. neděli liturgického mezidobí, a podává Ježíšovo zázračné rozmnožení chlebů a ryb.
02.08.2020

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti - 18. neděle v mezidobí

Videokázání otce Romana Vlka (nejen) pro děti na 18. neděle v mezidobí má název S ním to dáš.
01.08.2020

Zamyšlení Vlastimila Kročila, biskupa českobudějovického, o kněžství

„Kněžství tak pro křesťana není pouhý úřad nebo funkce, ale jde o podstatu, bytostně přítomnou v duši člověka. Obvykle se tato skutečnost vyjadřuje slovy nezrušitelné znamení, které je do duše vtisknuto přijetím svátosti," uvádí českobudějovický biskup Vlastimil Kročil ve svém zamyšlení nad významem svátosti řádu církve (jáhenství, kněžství a biskupství) v souvislosti s blížící se liturgickou památkou sv. Jana Marie Vianney, svatého faráře arského, kterou si budeme připomínat 4. srpna.
31.07.2020

V Santiagu de Compostela se v srpnu 2021 uskuteční Evropská pouť mladých

V srpnu příštího roku se v Santiagu de Compostela uskuteční Evropská pouť mladých (PEJ21) s mottem „Mladíku vstaň a buď svědkem. Apoštol sv. Jakub Tě čeká." Logo, plakát a hymnu pětidenní poutě, která začne 4. srpna 2021 představili organizátoři přímo na světoznámém poutním místě, kde leží ostatky sv. Jakuba, v sobotu 25. července.
30.07.2020