Lupa

Rubrika: Hlavní zprávy,Vatikán a zahraničí
Datum publikace18. 8. 2023, 14.26
TiskTisk

Rodina, která přijela z Kalifornie na Havaj, unikla smrti jen o vlásek poté, co ji uvěznily nedávné rozsáhlé požáry na ostrově Maui.

image:Image 39/source/orig/38996_images.jpg
Photostock

Na Maui je potvrzeno více než 100 mrtvých a očekává se, že jejich počet ještě poroste poté, co ostrov od 8. srpna zmítaly rychle se šířící požáry. Škody zahrnují stovky staveb, včetně mnoha historických budov a kostelů. Podle nejnovějších informací z okresu Maui je jeden z největších požárů z 85 % lokalizován a spálil skoro 900 hektarů.

Angel a Ana Cardenasovi a jejich tři děti ze Sacramenta navštěvují Maui každoročně na rodinné dovolené již deset let. Šestačtyřicetiletý Angel Cardenas, který pracuje v oblasti videoprodukce, řekl agentuře CNA, že rodina strávila na ostrově osm dní, ubytovala se severně od historického letoviska Lahaina a 9. srpna měla odjet domů.

V pondělí 7. srpna se však začaly objevovat zprávy, že hurikán Dora prochází jižní částí Havajských ostrovů. "O něco později během dne vítr stále zesiloval a převracel věci. Zavřeli bazén proto, že všude létaly věci. Děti se začaly trochu bát, protože foukal opravdu silný vítr, který byl velmi hlasitý," vzpomíná Cardenas.

Druhý den ráno byl podle Cardenase v oblasti výpadek proudu a místní obchod s potravinami byl přeplněný lidmi, kteří horečně sháněli zásoby. Aby toho nebylo málo, Cardenasovi se druhý den ráno potřebovali dostat na letiště, ale jejich pronajatá dodávka měla málo benzinu a všechny benzinové stanice byly nefunkční. Přesto si sbalili věci a připravili se na pravděpodobnou evakuaci. Cardenasovi pochází ze severní Kalifornie, a tak jim nebezpečí lesních požárů nebylo cizí.

Pak uviděli kouř. Přesná příčina požárů nebyla stanovena, ale zdá se, že k jejich šíření přispěl silný vítr z Dory. Mnoho obyvatel bylo překvapeno rychle se šířícími plameny a muselo utéct pěšky, zatímco tisíce turistů se evakuovaly. "V tu chvíli jsme neznali rozsah požáru, ale věděli jsme, že hoří. A tak si při silném větru dáte dvě a dvě dohromady a začnete se obávat," řekl Cardenas.

"Takže ve středu v půl čtvrté ráno jsme v letovisku dostali do reproduktoru upozornění, že si máme sbalit kufry a že se musíme evakuovat. Rodina spolu s mnoha dalšími hosty letoviska ujížděla od plamenů. Když dorazili do vesnice dále na severu, Cardenas řekl, že ostatní evakuovaní dorazili celí od sazí. Když vyšlo slunce, rodina sháněla potraviny. Několik místních kaváren rozdávalo jídlo ve snaze pomoci evakuovaným. "V tu chvíli nevíte, co se stane. Nebyla tu elektřina, plyn ani mobilní signál. Foukal velmi silný vítr a kousek od nás hořelo," řekl Cardenas. " Děti byly vyděšené. Snažili jsme se zachovat klid, aby si nemyslely, že je konec světa."

Rodině se podařilo najít útočiště u matky známých, kteří bydleli nedaleko a zajistili dětem jídlo a sprchu. Večer však byla silnice přes Lahainu uzavřena, takže zůstali uvězněni na místě. I kdyby byla silnice otevřená, rodinná dodávka měla tak málo benzinu, že byl útěk nemožný.

Naštěstí dorazil školní autobus, který fungoval jako provizorní kyvadlová doprava a převezl uvězněné lidi do bezpečí. Autobus odvezl rodinu přes doutnající a vyhořelé město Lahaina.

"Ty pohledy byly prostě neskutečné. Když vidíte právě zdecimované město, stále tam jsou žhavé uhlíky, stále tam hoří věci. Děti byly vyděšené a my se snažili pochopit, co se právě stalo. Ještě před 48 hodinami jsme byli v Lahaině, nakupovali jsme, užívali jsme si života na místě, kam každý rok rádi jezdíme, a najednou je město pryč," vzpomíná smutně Cardenas.

Kyvadlová doprava je odvezla na druhou stranu ostrova, do dalšího provizorního ubytování, kde stovky dobrovolníků zjišťovaly, zda někdo nepotřebuje lékařskou péči, jídlo, deky a další pomoc. Rodina se tam najedla, než pro ni přijeli přátelé, kteří žijí na této straně ostrova. U přátel zůstali dva dny, než se jim podařilo dostat se zpátky do Sacramenta, uvedl Cardenas.

Několik dní před vypuknutím požáru v Lahaině se Cardenasovi zúčastnili mše v historickém katolickém kostele Maria Lanakila, který byl jako zázrakem ušetřen vážnějších škod. Zjištění, že kostel je nedotčený a stále stojí, bylo velmi zvláštní," řekl Cardenas.

Během těchto těžkých dnů se s manželkou hodně modlili, často mimo dohled dětí, aby je příliš nevyděsili. Přestože měli doma v Kalifornii s požáry určité zkušenosti, díky tomu, že během katastrofy uvízli na ostrově, se rodina cítila bezmocná, řekl.

Cardenas řekl, že nyní je rodina v bezpečí doma, ale otřesená a modlí se za obyvatele ostrova, které mají tak rádi. "Je to velmi těžké, protože se na ostrov Maui každý rok těšíme a přináší nám tolik radosti. Milujeme tamní lidi. Milujeme tamní kulturu. Milujeme krásu ostrova a vytvořili jsme si tam tolik společných rodinných vzpomínek. Loni jsem si nechal vytetovat ibišek na ruku jen proto, že mi to přináší radost a připomíná mi to ostrov a nejlepší chvíle s rodinou," řekl Cardenas.

"My jsme nasedli na letadlo a vrátili se do Sacramenta a náš život je zase normální. Ale všichni tam v Lahaině budou postiženi ještě několik let, přišli o všechno a ztratili členy rodiny. Takže je to smutné, ten pocit viny. Já se jen budu snažit pomoci, aby se lidé dozvěděli, že mají buď přispívat, nebo se prostě dál modlit, to je všechno, co můžu udělat."

Honolulský biskup Larry Silva navštívil město Lahaina, aby zde sloužil mši a setkal se s těmi, kdo přežili požáry, které podle něj město šokujícím způsobem zpustošily. Minulou neděli Silva sloužil mši v Kapalua na ostrově Maui pro asi 200 katolíků, kteří se tam shromáždili.

Silva uvedl, že vyslechl četné příběhy farníků, kteří přišli o jednoho nebo více svých blízkých či sousedů, jejichž domy shořely nebo přišli o zdroj obživy. Vyzval návštěvníky diecézních internetových stránek, aby přispěli na Havajskou katolickou komunitní nadaci a podpořili tak pomoc spoluobčanům postiženým požáry na Maui.