Každá škola může využít programy katechetického a pedagogického centra královéhradecké diecéze na adventní a vánoční téma.
Školní rok je na Katechetickém a pedagogickém centru při Biskupství královéhradeckém neodmyslitelně spjat s realizací programů do škol. Poslední roky se centrum snaží o obnovu programů, jak po obsahové, tak i organizační stránce. „Proto bychom touto cestou rádi představili programy, které školám nabízíme. Právě teď přichází čas na adventní a vánoční témata. Třeba Poklad v srdci, které je koncipované pro předškolní třídu MŠ a 1.–2. třídu ZŠ. Žáci se během programu pomocí loutkového ztvárnění seznámí s postavou svatého Martina a jeho legendou. Zamýšlí se nad různou formou pomoci a symbolicky ji ztvárňují a rozehrávají. Příběh svatého Martina pak reflektují ve svém vlastním životě a získávají povědomí o dobrém pocitu z nezištné pomoci“, popsala práci s dětmi Markéta Rumpíková z Katechetického a pedagogického centra.
Další z programů vysvětluje význam adventních věnců, tentokrát pro žáky 4.–9. tříd ZŠ. Žáci skrze příběh vstoupí do doby vzniku adventního věnce, seznámí se s historickými souvislostmi. Pomocí tohoto programu žáci porozumí symbolice adventního věnce a poznají obsah křesťanských hodnot. Příběh děti nejen uvede do přemítání nad základními eticko-sociálními otázkami dnešní doby, ale rovněž jim pomůže zodpovědět otázky, jestli je doba adventu pouze doba těšení se na Vánoce, jestli se adventní doba v průběhu času změnila či zda se má rozměr vánočních příprav soustřeďovat jen do rodinného kruhu, nebo obsahuje nějaký přesah. „Ve vánočním příběhu Půjdem spolu za světlem pro 1.–3. třídu ZŠ vstoupí žáci do příběhu, který začíná ve městě Nazaretě. Společně s Marií a Josefem se vydávají na dalekou a náročnou cestu, navrhují a ztvárňují možné nástrahy a nebezpečí, které se jim na ní mohou přihodit. Poté hledají nocleh v Betlémě, při kterém zažívají pocit odmítnutí. Zdánlivě idylický obrázek miminka v jeslích mezi zvířátky se jim tak ukazuje v trochu jiném světle. Ve světle toho, co vše musela Marie s Josefem zažít a zvládnout s důrazem na otevřenost jejich srdcí,“ popsala Markéta Rumpíková.
Podle pracovníků centra je potřeba dětem přiblížit náročnost mnohých biblických situací, protože všichni známe vánoční příběh a idylický obraz Marie a Josefa s dítětem v jeslích. Podle centra je nutné, aby děti pochopily, jak byla náročná a daleká cesta do Betléma, jak složité muselo být hledání noclehu, odmítavé reakce lidí nebo narození dítěte ve stájích. Žáci se proto nejprve s tímto příběhem seznamují a společně v něm hledají hlavní myšlenku a poselství pro sebe samotné. „Pomocí hry v roli poté poznají postavy z různých úhlů pohledu a objeví těžkosti, odříkání a nelehké zkoušky, které se skrývají za tímto idylickým příběhem a přináší s sebou zároveň vzájemnou podporu a lásku. A právě o tom je takzvaná Reportáž z Betléma, program pro 4.–5. třídy ZŠ. A nakonec něco i pro žáky 2. stupně ZŠ – Buď udatného srdce aneb jak vypadá superhrdina ve vánočním příběhu a jak v dnešní době? Co je pro mě odvaha a jak mě může v mé odvaze inspirovat vánoční příběh a jeho hlavní postavy? „Otázkou strachu a odvahy se zabývá vánoční program, při kterém se nejprve žáci seznámí pomocí komiksových prostředků s vánočním příběhem, poté se zamyslí nad pojmy odvaha a strach v kontextu biblického příběhu. Komiksové prostředky využijí také při tvorbě vlastních příběhů ze současného života na téma odvaha a strach“, doplnila Markéta Rumpíková.
Pokud by kohokoliv nabídka zaujala a chtěli byste ji poskytnout školám ve své farnosti, obraťte se na hradecké Katechetické a pedagogické centrum.
Telefon: 495 063 420, 604 475 129, kpc [@] bihk.cz; kc [@] bihk.cz.
Redakčně upraveno