Lupa
Obsah Obsah
Portál

Svatý Tomáš – apoštol pochybností

Zdroj:cirkev.czcirkev.cz
Rubrika: Hlavní zprávy,Domácí
Datum publikace3. 7. 2025, 9.39
TiskTisk

Mezi apoštoly Ježíše Krista zaujímá svatý Tomáš zvláštní místo. Jeho jméno je dnes synonymem pro pochybnost – „nevěřící Tomáš“ – ale Janovo evangelium i pozdější tradice nám ukazují mnohem pestřejší a hlubší obraz tohoto muže.

image:Image 74/source/orig/73153_thomas-the-apostle-detail-of-the-mosaic-in-the-basilica-of-san-vitale-ravena-italy.jpg
Wikimedia Commons

O Tomášově původu se nám dochovalo více legend než ověřitelných historických údajů. V době svého povolání k Ježíši žil v Galileji, patrně se živil rybolovem. Podle jedné z tradic byl stavitelem a zedníkem, a tak se zednický úhelník stal i jeho ikonografickým atributem. Zmínku o jeho stavitelských dovednostech nacházíme například v legendě o evangelizaci u indického krále Gundaphora.

Janovo evangelium nám přibližuje Tomáše na třech význačných místech. První z nich ukazuje jeho odvahu: když Ježíš navrhl jít do Judska za zesnulým Lazarem, učedníci jej odrazovali, protože hrozilo nebezpečí. Tomáš ale řekl: „Pojďme i my, ať zemřeme spolu s ním!“ (Jan 11,16). Nebyl tedy jen skeptik, ale muž připravený riskovat život pro svého Pána.

Druhé setkání s Tomášem najdeme při Ježíšově řeči na rozloučenou: „Pane, nevíme, kam jdeš. Jak bychom mohli znát cestu?“ (Jan 14,5) Tomášova otázka, vycházející z upřímného nepochopení, je příležitostí pro Ježíšovo slavné vyznání: „Já jsem ta cesta, pravda i život.“ Apoštol zde reprezentuje člověka, který potřebuje věci chápat jasně, klade otázky a neuspokojí se s nejasným výkladem. Právě jeho touha po jistotě nám může být blízká.

Třetí a nejslavnější epizoda se odehrává po Kristově zmrtvýchvstání. Tomáš nebyl přítomen prvnímu zjevení Pána a odmítl věřit, dokud neuvidí jeho rány. Když se pak Ježíš osmého dne zjevil i jemu, Tomáš reaguje vyznáním: „Můj Pán a můj Bůh!“ (Jan 20,28). Jeho slova jsou největším vyznáním víry v celém Janově evangeliu. Pochybnost se zde stává cestou k hluboké víře – ne slepé, ale víře podložené setkáním.

Po Letnicích Tomáš působil nejprve v Palestině, poté podle tradice odešel evangelizovat do Habeše, Persie, Baktrie a nakonec až do Indie. Tamní křesťané, tzv. malabarští, jej dodnes uctívají jako svého zakladatele. Zemřel patrně mučednickou smrtí poblíž dnešního Madrasu, na místě zvaném Majlapur, kde byla v roce 1547 postavena katedrála nad jeho hrobem.

Ostatky svatého Tomáše byly v roce 394 přeneseny do Edessy v Sýrii, později se údajně dostaly i na řecký ostrov Chios a do italské Ortony. Jeho liturgická památka byla několikrát měněna a v roce 1969 byla přesunuta na 3. července.

Zdroj: Catholica

Focusy

Maria a svatí

Mohlo by vás zajímat

image:Image Stín Otce
Stín Otce Jan Dobraczyňski
Cena: 169 Kč
image:Image David
David Karla Kučerová, Iva Květonová, Ondřej Macek
Cena: 247 Kč
image:Image Příběh svatého Václava
Příběh svatého Václava Otomar Dvořák, Josef Pepson Snětivý
Cena: 359 Kč
image:Image Malá cesta Terezie z Lisieux
Malá cesta Terezie z Lisieux Conrad de Meester
Cena: 39 Kč

Související články

Ochrana vašeho soukromí je naší prioritou

Abyste mohli co nejlépe využívat služby portálu Církev.cz, včetně nakupování, používáme my a někteří naši partneři tzv. cookies (malé soubory uložené ve vašem webovém prohlížeči). Díky nim si například pamatujeme, zdali jste přihlášeni, vámi provedená a preferovaná nastavení, co máte v košíku, jak máte seřazené a vyfiltrované produkty apod.

Díky nim vám také nenabízíme nevhodnou reklamu a pomáhají nám v analýzách sloužících k dalšímu rozvoji portálu.

Potřebujeme však váš souhlas s jejich zpracováváním. Děkujeme, že nám ho dáte, a ujišťujeme vás, že se k vašim datům chováme maximálně zodpovědně v souladu s platnou legislativou