Svatí mučedníci Marcelín a Petr patří k nejuctívanějším svědkům víry prvních století. Za císaře Diokleciána byli společně uvrženi do vězení, kde pomáhali spoluvězňům, obraceli je na víru a povzbuzovali. Pro své jednání byli odsouzeni ke stětí. Jejich jména zaznívají v mešním římském kánonu.
Byli uvězněni a popraveni během krutého pronásledování křesťanů za vlády císaře Diokleciána, které začalo 23. února 303 o pohanském svátku boha Terma. Kněz Marcelín a klerik Petr, exorcista, se stali „žalářními misionáři“ – svědky naděje ve světě bez naděje.
Jejich příběh uchoval mimo jiné i papež Damasus, který jako chlapec mluvil s jejich katem. Ten se později sám stal křesťanem a Damasus tuto událost zaznamenal na náhrobní nápis mučedníků.
Věznice za Diokleciána byla místem bolesti a smrti. Historikové Eusebius a Laktancius o tehdejších poměrech psali s hrůzou: „Vězení jsou přeplněná. Cesty jsou plné zmrzačených mužů... Biče, železné háky, kříž, divá zvěř trhají útlé děti i s jejich matkami...“
A přesto – právě v takovém místě zaznívaly žalmy, modlitby a chvály, díky přítomnosti dvou mužů. Marcelín a Petr povzbuzovali spoluvězně, mluvili o vzkříšení a naději. Podle svědectví „zapomínali na sebe, jako by zapomněli, že sami kráčejí na smrt.“ Vězení se proměnilo ve chrám Boží přítomnosti a mnozí další – včetně pohanů – přijímali křest.
Tato jejich apoštolská horlivost připomíná svědectví kněží z koncentračních táborů 20. století.
Marcelín a Petr byli sťati v lesní houštině, kde si museli sami vykopat hrob. Cílem bylo zabránit uctívání jejich ostatků. Římanka Lucilla však místo nalezla a postarala se o důstojný pohřeb. Nad jejich hrobem u římské cesty Via Labicana dal císař Konstantin postavit baziliku. V té byla později pohřbena i jeho matka, svatá Helena.
Zdroj: Catholica