Panychida za oběti totalitních režimů

Na státní svátek 17. listopadu 2015 se bude na různých místech v Praze konat několik bohoslužeb, které připomenou návrat svobody. Od 10.00 hodin bude v kostele Panny Marie Vítězné sloužit mši svatou českobudějovický biskup Vlastimil Kročil. Od 18.00 hodin se ve svatovítské katedrále koná ekumenická modlitba za oběti totalitních režimů.
Publikováno: 21. 11. 2015 12:00

Od 10.00 hodin se v kostele Panny Marie Vítězné (u Pražského Jezulátka) koná mše svatá na poděkování Bohu a sv. Anežce české za 26 let svobody, kterou bude sloužit českobudějovický biskup Vlastimil Kročil. Po skončení mše půjde průvod k památníku 17. listopadu na Národní třídě.

Od 18.00 hodin se v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha koná ekumenická modlitba za oběti totalitních režimů, kterou povede pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka OP. V rámci bohoslužby zazní světová premiéra „Panychidy“ Petra Koronthályho v podání Romana Janála (baryton), Kühnova smíšeného sboru se sbormistrem Martinem Valáškem a Filharmonie Hradec Králové pod vedením dirigentky Miriam Němcové.

Zatímco v katolické církvi se bohoslužba za zemřelé ustálila do podoby requiem, což je mše s vlastními texty za zemřelé, v byzantské liturgii (kterou používá jak pravoslavná, tak i řeckokatolická církev) se vyvinul vlastní obřad – panychida, sestávající povětšině ze zpívaných modliteb. Kněz, diákon a sbor střídavě zpívají o Boží slávě, lidské nepatrnosti a o naději, kterou nám přinesl Boží Syn.

Byzantská tradice nepoužívá při liturgii hudební nástroje, neboť za nejdokonalejší nástroj považuje lidský hlas. Petr Koronthály však ve svém zhudebnění panychidy použil i orchestr, aby tak propojil východní a západní tradici křesťanství. Úcta k východní tradici je vyjádřena velmi rozsáhlým využitím homofonního sborového zpěvu, monumentalita orchestrálního zvuku má naznačit Boží slávu, zatímco meditativní plochy inspirované tvorbou Arvo Pärta vedou k zamýšlení se nad textem, na který je dán důraz. Ke zhudebnění si autor vybral text v církevní slovanštině, roli kněze svěřil sólovému barytonu, zatímco menší roli diákona svěřil tenoristovi ze sboru. (Vladimír Koronthály, Aleš Pištora)

Autor článku:
Admin

Další aktuality

Beatifikační proces Chiary Lubichové postupuje do Vatikánu

Beatifikační proces zakladatelky hnutí fokokoláre Chiary Lubichové vstupuje do druhého stupně. V neděli 10. listopadu bude v katedrále sv. Petra ve Frascati u Říma zakončena diecézní fáze procesu. Pokračovat bude ve Vatikánu, na Kongregaci pro svatořečení.
17.10.2019

Justitia et Pax: Žít společně v Evropě - poučení ze Slovenska

Zveřejňujeme text závěrečného prohlášení mezinárodní Konference evropských komisí pro spravedlnost a mír, které se konalo 11. – 14. října 2019 v Bratislavě.
17.10.2019

Princ Charles o Henry Newmanovi: Souznění vyžaduje odlišnost

Přinášíme překlad úvodníku Jeho královské Výsosti prince Charlese z Walesu, který vyšel v Osservatore Romano ku příležitosti svatořečení Johna Henryho Newmana.
17.10.2019

České nebe rozzáří Řím i Břevnovský klášter

Hudba Hradní stráže a Policie ČR se účastní převážně protokolárních akcí, vítá státní návštěvy a významné hosty. V souvislosti s výročím kanonizace Anežky České se však toto hudební těleso ujme koncertů s názvem České nebe, kterými si připomeneme třicet let od znovunabyté svobody, a jimiž bude doprovázet Národní pouť do Říma.
17.10.2019

Papež František: Nechme se ohromovat Božími překvapeními

Při dnešní audienci zazněl úryvek z 10. kapitoly Skutků apoštolů, jejímž hlavním protagonistou je Petr. Název katecheze „Bůh nikomu nestraní (Sk 10,34). Petr a vylití Ducha Svatého na pohany“ zve nejen prvního z dvanácti apoštolů, ale i nás, abychom se nechali Bohem překvapovat a nebránili Mu v Jeho kreativitě. 
16.10.2019